Arbeidsmarkt voor marketing en communicatie hardst getroffen

03/11/2009 09:42

USG Capacity

Aantal vacatures met 25 procent gedaald

Almere, 3 november 2009 - De arbeidsmarkt voor marketing en communicatie verkeert nog steeds in zwaar weer. Dit blijkt uit een analyse van USG Capacity, het bureau voor werving & selectie en interim-management op het gebied van marketing en communicatie. USG Capacity analyseert per kwartaal de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in deze vakgebieden. Uit de laatste analyse blijkt dat deze vakgebieden door de crisis harder worden getroffen op de arbeidsmarkt dan andere gebieden. Ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2008 is het aantal vacatures in de desbetreffende gebieden met 25 procent gedaald, terwijl de daling van het totaal aantal geregistreerde vacatures 20 procent is in deze periode.

De afname van het aantal vacatures in de arbeidsmarkt voor marketing en communicatie is met 29 procent het grootst bij vacatures die worden aangeboden via arbeidsintermediairs. In de totale markt is het verlies 23 procent. Bij bedrijven en instellingen, die zelf naar personeel zoeken, is de daling 20 procent tegen een afname van 11 procent in totaal. Het totaal aantal HBO/WO vacatures in deze branche is ook nog steeds dalende. Deze vermindering is voornamelijk een gevolg van een afname van vacatures bij organisaties die zelf werven. Daarentegen lijken vacatures bij arbeidsintermediairs, ten opzichte van vorig jaar, weer toe te nemen.

Bij de dalingen is een duidelijk verschil in functie te zien. Zo daalt het aantal vacatures voor productmanagers en communicatiedeskundigen fors, terwijl de vraag naar communicatiemanagers redelijk stabiel blijft. Ook is het opvallend dat de vraag naar PR-medewerkers, online-marketeers en e-commerce managers groeiende is. "In onze dagelijkse contacten merken wij dat bedrijven en instellingen het marketingbudget steeds meer online inzetten", aldus Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van USG Capacity. "Deze trend lijkt synchroon te lopen met de ontwikkeling dat marketingactiviteiten meer meetbaar gemaakt moeten worden, wat vooral te bewerkstelligen is met online activiteiten. Daarnaast lijkt men meer mogelijkheden te zien in free-publicity, waardoor de vraag naar medewerkers voor PR & voorlichting groeiende is."

Achtergrondinformatie analyse

Eén van de eerste maatregelen van bedrijven en instellingen bij een recessie is fors schrappen in de marketing- en communicatiebudgetten. Dit gaat meestal gepaard met een vacaturestop en het niet verlengen van tijdelijke contracten voor functies in de vakgebieden marketing en communicatie. Vandaar dat de vacaturemarkt voor professionals in deze vakgebieden een goede graadmeter is voor de branche. USG Capacity, marktleider in de bemiddeling van marketing- en communicatieprofessionals, volgt continu de ontwikkelingen in de markt om met haar dienstverlening optimaal in te kunnen spelen op de actualiteit. Dit doet zij met behulp van Jobfeed, een online onderzoekstool die alle vacatures online in Nederland monitort.





http://www.usgcapacity.nl