Vrouw nog steeds aan de top van het huishouden

03/11/2009 09:14

SCA Personal Care

Zeist, 3 november 2009 - Gemiddeld is slechts in zes procent van de gezinnen de man degene die het meest schoonmaakt in huis. Geëmancipeerd of niet, in 70 procent van de gezinnen is het nog steeds de vrouw die deze taak het meest op zich neemt. Mannen en vrouwen zijn het er echter onderling niet over eens wie het meest actief is op schoonmaakgebied. Dit blijkt uit onderzoek van Plenty onder 500 jonge Nederlandse gezinnen met kinderen onder de tien jaar, uitgevoerd door PanelWizard.

Hoewel bijna 80% van de vrouwen zichzelf het meest actief vindt in de huishouding, is slechts 62% van de mannen het hiermee eens. Ruim een derde van de mannen vindt dat in hun gezin de schoonmaaktaken eerlijk verdeeld zijn. Een opvatting die slechts door minder dan een kwart van de vrouwen wordt gedeeld.

Mannen minder schoonmaakdrang

Gemiddeld wordt er in een huishouden met jonge kinderen per dag anderhalf uur besteed aan schoonmaakklusjes. Dat is 560 uur per jaar, oftewel meer dan drie weken fulltime poetsen. Toch geeft 62% van de vrouwen aan dat er in hun huishouden eigenlijk vaker schoongemaakt moet worden, tegenover slechts 54% van de mannen.

Meer schoonmaakhulp onzin?

Kinderen blijken de grootste smeerpoetsen in huis te zijn. Tijdens het spelen en eten maken zij de meeste troep. Het grootste deel van de jonge gezinnen besteedt dan ook veel meer tijd aan de dagelijkse schoonmaakklusjes dan voordat er kinderen waren. Mannen ervaren dit sterker dan vrouwen (80% vs. 75%). Dan is het toch opvallend dat het juist de vrouwen zijn die meer behoefte hebben aan extra hulp in de huishouding. Ruim 55% van de vrouwen geeft dit aan, terwijl slechts 44% van de mannen die mening is toegedaan.

Keuken schoonmaken meest tijdrovend

Het schoonmaken en opruimen van de keuken na het eten neemt per dag de meeste tijd in beslag, zegt 52% van de respondenten. De keuken-/eettafel is ook één van de plekken waar veel viezigheid ontstaat.

Het is dus geen verrassing dat de favoriete hulp in de huishouding het vaatdoekje is, op de voet gevolgd door de stofzuiger en de dweil. Helaas gaat het gebruik van het favoriete vaatdoekje wel gepaard met irritatie. Bijna 55% van de ondervraagde vrouwen geeft aan zich vaak te ergeren aan 'vieze' vaatdoekjes, die lastig schoon te krijgen zijn na het verwijderen van vet en plakkerig vuil. Het is waarschijnlijk geen verrassing meer dat slechts 43% van de mannen zich hieraan ergert.

Afbreekbaar doekje met geïntegreerde allesreiniger

Om de schoonmaakstrijd tegen vuil en vet een stuk makkelijker te maken, lanceert Plenty de 'Active Wipe': een innovatief papieren huishouddoekje met geïntegreerde allesreiniger. Hierdoor worden de dagelijkse schoonmaakmomenten een stuk aangenamer. Door contact met water wordt de allesreiniger geactiveerd en ontstaat er schuim. Ideaal voor vette en plakkerige vlekken in de keuken of op tafel. Na gebruik van de Active Wipe kan deze gewoon weggegooid worden. De allesreiniger blijft ook na het openen van de verpakking werkzaam. Het doekje is gemaakt van extra sterke papierkwaliteit speciaal ontwikkeld voor nat gebruik. Niet alleen zijn de reinigingsactieve ingrediënten eenvoudig biologisch afbreekbaar, ook de Active Wipe zelf is volledig composteerbaar. Daarnaast zijn alle Plenty producten dermatologisch getest. De Active Wipe is de eerste introductie onder de nieuwe merknaam Plenty.

Over SCA

SCA is een internationaal consumenten- en papierproductenbedrijf. De onderneming ontwikkelt, produceert en vermarkt absorberende hygiënematerialen, verpakkingsoplossingen, kranten- en tijdschriftenpapier en hardhout producten. SCA producten worden verkocht in meer dan 90 landen en geproduceerd in ruim 40 landen. Per jaar bedraagt de netto omzet circa 11 miljard euro. Begin 2009 had SCA rond de 52.000 medewerkers in dienst. Het SCA aandeel wordt verhandeld op de beurzen van Stockholm, Londen en New York. Voor meer informatie zie www.sca.com.





http://www.plenty-online.com