AEGON

AEGON Nederland brengt focus aan in verkoopactiviteiten

De huidige tijd dicteert AEGON Nederland meer focus aan te brengen in zijn verkoopactiviteiten. Zowel bij AEGON Intermediair als bij de loondienstorganisatie van AEGON Bank Bemiddeling betekent dit dat er banen verdwijnen. AEGON Nederland gaat ervan uit dat er 170 banen gemoeid zijn met deze reorganisatie. Bij AEGON Intermediair 40 en bij de loondienstorganisatie 130.

De herinrichting van de verkooporganisatie is onderdeel van de strategie die AEGON Nederland vorig jaar heeft geïmplementeerd. "Bij AEGON Intermediair betekent dit dat we professionele tussenpersonen anders gaan bedienen. We gaan een nieuw bedieningsmodel implementeren. Dat bestaat uit een uitgebreide basisdienstverlening in de vorm van een kwalitatief hoogwaardige binnendienst en een buitendienst die minder grootschalig maar met meer toegevoegde waarde wordt ingezet. Een vorm van service die nu al bestaat voor een beperkte groep intermediairs en we mede op basis van hun positieve reacties uitbreiden", aldus Rob Spuijbroek, commercieel directeur van AEGON Nederland. "Bij AEGON Bank betekent dit dat we de eindklant meer zullen adviseren en bedienen via moderne communicatiemiddelen, zoals internet, telefonie, e-mail en chat. Een grote loondienstorganisatie past daar niet meer bij." Persoonlijk advies wordt ingevuld door de franchiseorganisatie van AEGON Bank, die wordt uitgebreid.

Met deze reorganisatie vallen er gedwongen ontslagen. De medewerkers worden begeleid volgens het sociaal plan dat AEGON met de bonden heeft afgesproken. Naar schatting zullen de reorganisatiekosten EUR 20 miljoen bedragen. Met deze reorganisatie wordt een jaarlijkse kostenreductie voorzien van ruim EUR 15 miljoen voor AEGON Nederland. Totaal werken er bij AEGON Nederland 5281 mensen.

De voorgenomen plannen zijn voor advies voorgelegd aan de Centrale Ondernemingsraad van AEGON. Naar verwachting zal deze voor het einde van het jaar advies uitbrengen.