AEGON
AEGON Nederland brengt focus aan in verkoopactiviteiten
De huidige tijd dicteert AEGON Nederland meer focus aan te brengen in
zijn verkoopactiviteiten. Zowel bij AEGON Intermediair als bij de
loondienstorganisatie van AEGON Bank Bemiddeling betekent dit dat er
banen verdwijnen. AEGON Nederland gaat ervan uit dat er 170 banen
gemoeid zijn met deze reorganisatie. Bij AEGON Intermediair 40 en bij
de loondienstorganisatie 130.
De herinrichting van de verkooporganisatie is onderdeel van de
strategie die AEGON Nederland vorig jaar heeft geïmplementeerd. "Bij
AEGON Intermediair betekent dit dat we professionele tussenpersonen
anders gaan bedienen. We gaan een nieuw bedieningsmodel implementeren.
Dat bestaat uit een uitgebreide basisdienstverlening in de vorm van
een kwalitatief hoogwaardige binnendienst en een buitendienst die
minder grootschalig maar met meer toegevoegde waarde wordt ingezet.
Een vorm van service die nu al bestaat voor een beperkte groep
intermediairs en we mede op basis van hun positieve reacties
uitbreiden", aldus Rob Spuijbroek, commercieel directeur van AEGON
Nederland. "Bij AEGON Bank betekent dit dat we de eindklant meer
zullen adviseren en bedienen via moderne communicatiemiddelen, zoals
internet, telefonie, e-mail en chat. Een grote loondienstorganisatie
past daar niet meer bij." Persoonlijk advies wordt ingevuld door de
franchiseorganisatie van AEGON Bank, die wordt uitgebreid.
Met deze reorganisatie vallen er gedwongen ontslagen. De medewerkers
worden begeleid volgens het sociaal plan dat AEGON met de bonden heeft
afgesproken. Naar schatting zullen de reorganisatiekosten EUR 20
miljoen bedragen. Met deze reorganisatie wordt een jaarlijkse
kostenreductie voorzien van ruim EUR 15 miljoen voor AEGON Nederland.
Totaal werken er bij AEGON Nederland 5281 mensen.
De voorgenomen plannen zijn voor advies voorgelegd aan de Centrale
Ondernemingsraad van AEGON. Naar verwachting zal deze voor het einde
van het jaar advies uitbrengen.