Balans positief over koerswijziging Passend Onderwijs

03/11/2009 11:00

Balans

Balans is verheugd dat in het kader van de heroverweging Passend Onderwijs- zoals verwoord in een schrijven van staatssecretaris Dijksma d.d. 2 november 2009 aan de Tweede Kamer - de focus is verlegd van aandacht voor de structuren naar aandacht voor de inhoud. Voor Balans staat de leerling met specifieke onderwijsbehoeften centraal. Alles moet in het werk gesteld worden om leerlingen zo te ondersteunen dat zij optimaal van het onderwijs kunnen profiteren en hun capaciteiten kunnen ontwikkelen om in de toekomst te kunnen participeren in de samenleving.

De ondersteuning van de leraar door extra scholing en assistentie past daar bij. Het meeste werk moet tenslotte in de klas worden verzet. Ook het flexibel inzetten van zorgmiddelen en het creatief kunnen inzetten van tussenvormen tussen regulier en speciaal onderwijs ziet Balans als een vooruitgang, met dien verstande dat er garanties worden ingebouwd dat de zorgmiddelen ook daadwerkelijk worden besteed aan de leerlingen die dat nodig hebben.

In de plannen van de staatssecretaris ziet Balans een toenemende plaats ingeruimd voor de stem van de ouders. Zowel wat betreft de collectieve belangenbehartiging van de ouders als ook in de individuele situaties van ouders van leerlingen met een specifieke onderwijsvraag. Dit biedt openingen om te komen tot een betere samenwerking tussen ouders en onderwijs, wat ongetwijfeld zijn vruchten zal afwerpen voor de leerling.

Maar we zijn er nog niet. Er zal nog veel werk verzet moeten worden voor er echt voor elke leerling een passende onderwijsomgeving gerealiseerd kan worden. Veel zal afhangen van de bereidheid van partijen de samenwerking tussen ouders en onderwijs ook in het nieuw te ontwikkelen referentiekader een plaats te geven. Ook van de staatssecretaris zal dit de nodige inzet vragen.

Daarnaast zullen wij ons als samenleving moeten realiseren dat het niet een mindere tolerantie is die meer zorgvraag oproept en kinderen van labels voorziet - zoals gesteld in het schrijven van de staatssecretaris - maar het ook onze alsmaar complexer wordende samenleving is, die meer mentale kracht van individuen vraagt en de kwetsbaren op dit gebied eerder doet afhaken. Wanneer wij ons dat meer realiseren past de vraag waar onze verantwoordelijkheid voor de toekomstige samenleving ligt. Of we er dan komen met de huidige budgetvoorstellen voor speciale aandacht voor zorgleerlingen, is zeer de vraag.





http://www.balansdigitaal.nl