70 miljoen euro aan reparaties vallen net buiten de garantie
< br/> 03/11/2009 13:00

Autotrust Europe B.V.

Assen, 3 november 2009. 4 van de 10 auto's gaan stuk gedurende de 2 jaar aansluitend op de fabrieksgarantie. Automobilisten betalen daardoor gezamenlijk een rekening van ca. 70 miljoen euro voor reparaties die net buiten de garantie vallen. Dit blijkt uit analyse van garantieclaims, uitgevoerd door garantieverzekeraar Autotrust (www.autotrust.nl).

Gemiddeld worden automobilisten geconfronteerd met een reparatienota van EUR 402,- gedurende het 3e en 4e levensjaar van de auto. Voor een groot mechanische defect wordt in de praktijk echter vaak meer dan duizend euro op tafel gelegd. De meest voorkomende problemen worden veroorzaakt door de wielophanging (24.4%), de motor (12%) en het remsysteem (9,5%).

Een mankement aan de wielophanging kost gemiddeld EUR 354,- om te repareren maar dit kan in uitzonderlijke gevallen zelfs oplopen tot EUR 1800,- . Een defect aan de motor kost gemiddeld EUR 856, - om te repareren. De cilinderkop wordt het meest geclaimd; het onderdeel neemt 7,6% van alle schades voor z'n rekening.

"De kans op een defect aan de motor is veel groter dan mensen vaak denken en de rekening kan enorm zijn" zegt Gerben van Dam, directeur particuliere garanties van Autotrust . Een ernstige motorstoring verhelpen kan zo EUR 2000,- kosten, terwijl voor een motorvervanging in de meeste gevallen zelfs meer dan EUR 4000,- moet worden betaald.

Gebaseerd op de analyse van Autotrust kosten de Europese Ford modellen het minst om te repareren. Het duurst daarentegen zijn modellen van het merk Land Rover en Alfa Romeo. In de strijd tussen de premium merken, doet BMW het net iets beter dan Mercedes, met een gemiddelde reparatierekening van EUR 361,- per defect. Een belangrijke factor is het werkplaatstarief, maar ook de prijs van onderdelen kan sterk variëren.

Van Dam zegt: "Consumenten doen er in veel gevallen verstandig aan om het technische risico onder te brengen in een garantie. Tegenwoordig kunnen doorlopende garanties op nagenoeg alle auto's zonder tussenkomst van een garage afgesloten worden. Dat is winst voor de automobilist die niet van prijzige verrassingen houdt".