Datum 3 november 2009 -
Onderwerp Voortgangsrapportage 3 Kabinetsambities Spoor
1
Geachte voorzitter,
Bijgaand ontvangt u de derde voortgangsrapportage over de Kabinetsambities
Spoor. Het doel van deze rapportage is de Tweede Kamer te rapporteren over de
stand van zaken van het Actieplan Groei op het Spoor, dat betrekking heeft op de
ambities voor de korte termijn, het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
voor de middellange termijn en het project OV SAAL.
In het Algemeen Overleg d.d. 23 januari 2008 is toegezegd uw Kamer tweemaal
per jaar over de voortgang van de spoorambities te informeren. Voor zowel OV-
SAAL, het Actieplan Groei op het Spoor als het Programma Hoogfrequent
Spoorvervoer constateer ik dat er met veel enthousiasme aan wordt gewerkt door
zowel de sector als andere betrokken partijen en geeft de voortgangsrapportage
het volgende beeld.
Actieplan Groei op het Spoor
Het vervoer per spoor is gegroeid in de eerste helft van 2009 (1,2%), maar als
gevolg van de economische teruggang minder dan in voorgaande jaren. Het
autoverkeer is in de eerste helft van 2009 gedaald. Het marktaandeel van de trein
is daarmee toegenomen ten opzichte van de auto. De uitvoering van het Actieplan
Groei op het spoor ligt op schema. Bij een aantal maatregelen zullen de uitgaven
naar verwachting lager uitvallen dan begroot. Dit biedt financiële ruimte, die ik
met extra maatregelen zal invullen. In de midterm review van het Actieplan,
waarover ik u begin 2010 zal informeren, wordt uitgebreider stilgestaan bij de
achterblijvende groei en de mogelijkheden om extra maatregelen uit te voeren.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De verschillende onderzoeken die onderdeel uitmaken van de PHS planstudies
lopen conform planning.
De goederenvervoeranalyse is geactualiseerd en bij de personenvervoeranalyse is
gebruik gemaakt van een nieuw ontwikkeld vervoersmodel. Beide analyses zijn
gedeeld met stakeholders en leiden niet tot nieuwe uitgangspunten voor PHS op
basis van de LMCA Spoor. Uit de goederenscenario's volgt dat in alle scenario's
het goederenvervoer per spoor na 2020 in meer of mindere mate blijft groeien.
a
agina 1 van 3
P
In de nieuwe scenario's varieert de omvang in 2020 van 66 tot 102 miljoen ton.
Datum
Voor het hoofdrailnet laten de prognoses een reizigersomvang in 2020 zien van
21,5 miljard reizigerskilometers (voor de variant `6/maatwerk') tot 22,2 miljard Ons kenmerk
reizigerskilometers (voor de variant `6/6'). VenW/DGMo-2009/9578
ProRail legt de laatste hand aan de capaciteitsanalyse. Hierin worden de kansrijke
goederenrouteringsvarianten gecombineerd met de personenvervoervarianten
6/maatwerk en 6/6 op de planstudiecorridors. Het betreft een integrale
capaciteitsanalyse, waarbij ook rekening wordt gehouden met benutting, beheer
en onderhoud, externe effecten, etc..
OV SAAL
Zoals toegezegd rapporteer ik u in de voortgangsrapportage ook over het project
OV SAAL.
Dit project kent een drietal onderzoeksfasen:
- Een planstudie traject voor de maatregelen op de korte termijn;
- Een studie naar de maatregelen op de middellange termijn, gericht op
een planstudie besluit over een (no regret) pakket maatregelen;
- Een verkenning naar de oplossingsrichtingen voor de lange termijn,
gericht op besluiten over de oplossingsrichting waaronder een
principebesluit over een IJmeerverbinding. Deze besluiten worden
voorbereid in het zogeheten RAAM traject (Rijksbesluiten Amsterdam
Almere Markermeer).
De planstudie naar de korte termijn maatregelen is goed op weg. Voor deze
planstudie worden twee tracébesluiten genomen, één ten behoeve van de
spooruitbreidingen op de Zuidtak van Amsterdam en één ten behoeve van die op
de Flevolijn in Almere. Het Ontwerp Tracébesluit voor de Zuidtak maatregelen is
11 september jl. gepubliceerd. Hierop vindt momenteel inspraak plaats. Het
Ontwerp Tracébesluit voor de Flevolijn maatregelen is eind van het jaar voorzien.
De inspraak kan dan begin 2010 starten. Voorafgaand daaraan organiseert
ProRail nu informatieavonden. De tracébesluiten kunnen in 2010 volgen.
Het doel van de middellange termijn studie is om een pakket maatregelen te
definiëren dat in staat is om de capaciteit- en kwaliteitsknelpunten die tot 2020
op het spoor ontstaan op te lossen. De aard en omvang van de maatregelen die
hiervoor nodig zijn blijken sterk samen te hangen met de mate waarin
goederenvervoer in de SAAL-corridor moet worden gefaciliteerd en met de
oplossingsrichtingen die voor de periode na 2020 in beeld zijn. Ik zet er op in om
voor het einde van dit jaar het onderzoek naar een (no regret)
maatregelenpakket af te ronden, zodat hierover zo spoedig mogelijk in
samenspraak met mijn regionale collega's besluitvorming kan plaatsvinden.
Het onderzoek naar de oplossingsrichtingen voor de lange termijn (na 2020) is
zowel gericht op het spoor als op andere modaliteiten. De resultaten zijn
inmiddels beschikbaar en vormen input voor het RAAM traject, aangezien de
besluitvorming over de lange termijn oplossingsrichtingen een grote samenhang
Pagina 2 van 3
kent met een aantal andere projecten in de Metropoolregio Amsterdam (de
Datum
Schaalsprong van Almere, de Toekomstagenda Markermeer IJmeer, de
préverkenning Almere-Gooi-Utrecht en de toekomstige ontwikkeling van de Ons kenmerk
luchthaven Lelystad in relatie tot Schiphol). Over het RAAM traject zal ik u VenW/DGMo-2009/9578
afzonderlijk informeren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat