Stadsdeel ZuiderAmstel Amsterdam
Noord/Zuidlijn vanuit twee kanten boren
03-november-2009
Het College van Burgemeester en Wethouders wil graag de Noord/Zuidlijn
vanuit twee richtingen boren: eerst vanaf Centraal Station, daarna
vanaf het Scheldeplein.
Het College heeft het Projectbureau Noord/Zuidlijn opdracht gegeven
door te gaan met de voorbereidingen voor het boren uit twee
richtingen, maar neemt pas een definitief besluit als alle effecten op
tijd, geld en risicos voor de omgeving zijn uitgewerkt.
Waarom eigenlijk?
Oorspronkelijk was het de bedoeling om de twee tunnelbuizen van de
Noord/Zuidlijn te boren vanaf de startschacht bij Amsterdam CS. Op
advies van de Commissie Veerman is er onderzoek gedaan naar een andere
boorvolgorde. Dat onderzoek heeft uitgewezen dat het boren uit twee
richtingen een solidere planning oplevert. Daarnaast geeft deze
variant meer tijd voor het zorgvuldig ontgraven van de stations
Vijzelgracht en Rokin.
Een ander voordeel is dat de specialistische boorploeg door kan
blijven werken waardoor ook de continuïteit is gewaarborgd.
Daartegenover staan extra kosten van 12 miljoen, al wordt het risico
op overschrijdingen aanzienlijk minder ten opzichte van het
oorspronkelijke boorplan.