Stadsdeel ZuiderAmstel Amsterdam


Noord/Zuidlijn vanuit twee kanten boren

03-november-2009

Het College van Burgemeester en Wethouders wil graag de Noord/Zuidlijn vanuit twee richtingen boren: eerst vanaf Centraal Station, daarna vanaf het Scheldeplein.

Het College heeft het Projectbureau Noord/Zuidlijn opdracht gegeven door te gaan met de voorbereidingen voor het boren uit twee richtingen, maar neemt pas een definitief besluit als alle effecten op tijd, geld en risicos voor de omgeving zijn uitgewerkt.

Waarom eigenlijk?
Oorspronkelijk was het de bedoeling om de twee tunnelbuizen van de Noord/Zuidlijn te boren vanaf de startschacht bij Amsterdam CS. Op advies van de Commissie Veerman is er onderzoek gedaan naar een andere boorvolgorde. Dat onderzoek heeft uitgewezen dat het boren uit twee richtingen een solidere planning oplevert. Daarnaast geeft deze variant meer tijd voor het zorgvuldig ontgraven van de stations Vijzelgracht en Rokin.

Een ander voordeel is dat de specialistische boorploeg door kan blijven werken waardoor ook de continuïteit is gewaarborgd. Daartegenover staan extra kosten van 12 miljoen, al wordt het risico op overschrijdingen aanzienlijk minder ten opzichte van het oorspronkelijke boorplan.