Datum 3 november 2009 2009Z18498
Onderwerp Kamervragen
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Roefs heeft gesteld over de glazen
overkapping bij de aanleg van de A74.
1. Bent u bekend met het artikel "De A74 komt er aan"? 1
1. Ja.
2. Is het waar dat er in de voorlopige planning bij de aanleg van de A74 geen
rekening wordt gehouden met een glazen overkapping? Zo nee, welke financiële,
ruimtelijke of andersoortige redenen liggen hieraan ten grondslag?
2. Op dit moment bereid ik het OTB voor de rijksweg 74 voor. Daarbij zorg ik
natuurlijk voor een goede inpassing en zal het project een goede kwaliteit van de
leefomgeving borgen. De aard en locatie van de maatregelen neem ik op in het
OTB. Graag ga ik bij het vaststellen van het OTB in op een glazen overkapping. In
de laatste voortgangsrapportage heb ik gemeld dat ik in Q1 2010 verwacht het
OTB te nemen.
3. Indien de A74 zonder overkapping wordt aangelegd, is het dan mogelijk om bij
de inpassing van de weg de mogelijkheid open te houden om later alsnog een
glazen overkapping te plaatsen, om geluidshinder en luchtvervuiling effectief aan
te pakken?
3. Zie antwoord 2.
1 De Limburger, 2 oktober 2009
a
Pagina 1 van 2
Ons kenmerk
VenW/DGMO/2009-8550
4. Bent u van mening dat voor de kosten van de glazen overkapping het
overschot van 160 miljoen euro, dat ontstond bij de aanleg van de A73,
aangewend kan worden, aangezien dit bedrag was gereserveerd om nog
noodzakelijke voorzieningen langs en aan de A73 aan te brengen?
4. Nee. In het MIRT is in 2007 een te verwachten aanbestedingsmeevaller van
123 mln voor de A73 vermeld. In 2008 is aangegeven dat daarvan 23 mln
voor projecten in de regio is. Hierover is tussen RWS en de provincie ondertussen
een overeenkomst gesloten. 100 mln is beschikbaar voor de A2 Maasbracht
Geleen. Daarmee is de totale 123 mln belegd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat