Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
Onderzoekers dragen bij aan duurzame bereikbaarheid van de Randstad
3 november 2009
3 miljoen euro voor drie nieuwe interuniversitaire onderzoekprogramma's
Hoe maak je de Randstad op een duurzame manier bereikbaar? En wat zijn
de gevolgen van klimaatverandering en energietransitie voor verkeer en
vervoer in dat gebied? Hoe worden ruimtelijke ontwikkelingen optimaal
verbonden met de ontwikkeling van verkeer en vervoer? Dit zijn de
vragen waarover vooraanstaande Nederlandse wetenschappers zich de
komende jaren zullen buigen. Zij doen dit in het kader van de tweede
ronde van het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad
(DBR).
Interdepartementale samenwerking
Het NWO-programma Duurzame Bereikbaarheid Randstad is een initiatief
van het ministerie van Verkeer & Waterstaat in samenwerking met de
ministeries van Economische Zaken, Volkshuisvesting Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer en (sinds de tweede ronde) Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit. Het programma wordt uitgevoerd door de
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het
beschikbare bedrag van in totaal 10,6 miljoen euro wordt gezamenlijk
door de betrokken partijen opgebracht.
Klimaatverandering, energietransitie en synergie in netwerken
Het programma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad daagt de beste
academische onderzoeksgroepen in Nederland uit hun visie te geven over
maatregelen om duurzame bereikbaarheid van de Randstad op de langere
termijn (2030 tot 2040) te garanderen. Het gaat zowel om
bereikbaarheid voor personen, goederen als informatiestromen met een
tijdshorizon van ruim 30 jaar. In deze tweede ronde ligt de nadruk op
de gevolgen van klimaatverandering en energietransitie voor de
infrastructuur in de Randstad én op synergie in stedelijke netwerken
en infrastructuurnetwerken.
De drie gehonoreerde interuniversitaire onderzoeksprogramma's krijgen
samen ruim 3 miljoen euro. In 2008 zijn er al vier groepen gestart met
onderzoek in het kader van de eerste ronde DBR. De volgende drie
onderzoeksprogramma's zijn nu toegekend.
Klimaatverandering en ruimtelijke ontwikkeling (CESAR)
Prof. dr. M. Dijst (Universiteit Utrecht) i.s.m. UvA, RUN en WUR
Het programma CESAR zal kennis en instrumenten opleveren voor
ruimtelijke planvormers die rekening willen houden met de veranderende
klimaatomstandigheden in de laagliggende Randstad. De onderzoekers
analyseren hiertoe de verbanden tussen ruimtegebruik en
infrastructuur, meteorologische processen en menselijke
mobiliteitspatronen.
Innovatief prijsbeleid voor duurzame mobiliteit (i-PriSM)
Prof. dr. E.T. Verhoef (Vrije Universiteit) i.s.m. TUD en RUG
In het programma i-PriSM onderzoeken de wetenschappers hoe prijsbeleid
voor zowel openbaar vervoer als autovervoer over de weg kan bijdragen
aan een duurzamer verkeers- en vervoerssysteem in de Randstad. Ze
kijken daarbij naar verschillende vervoerswijzen en -technologieën en
verschillende typen verkeersdeelnemers en reizigers. Kennis en
ervaringen uit het lopende project binnen het ministerie van Verkeer
en Waterstaat (Anders Betalen voor Mobiliteit) worden daarbij door de
onderzoekers gebruikt.
Integrale duurzame bereikbaarheidsstrategieën (SRMT)
Prof. dr. ing. I.A. Hansen (Technische Universiteit Delft) i.s.m. UT,
UVA en VU
De wetenschappers van het programma SRMT kijken naar ruimtegebruik,
locatiekeuze, multimodale vervoersnetwerken (combinaties van
verschillende vervoersvormen), mobiliteitsgedrag en mobiliteitsbeleid.
Zo onderzoeken ze met een brede blik verschillende manieren om de
Randstad op een duurzame manier bereikbaar te houden.
Extra kortlopend onderzoek
De financierende partijen geven een vervolg aan het NWO-programma door
volgend jaar uit het restant van het budget enkele kortlopende
onderzoeksprojecten te financieren. Dit betreft een gesloten
beoordelingsronde waarbij de nadruk ligt op onderwerpen die een
bijzondere beleidsrelevantie hebben. Dit zijn elektrificatie van het
transportsysteem, duurzaam onderhoud van infrastructuur en versterking
van de greenport-ontwikkelingen.
..............................