Ingezonden persbericht


Persbericht

ROVER niet blij met dure verbouwing Sloterdijk

Gemeente Amsterdam, NS en Prorail investeren gezamenlijk 60 miljoen euro in verbouwingen van station Amsterdam Sloterdijk. Reizigersvereniging ROVER ziet niets in de aanpassingen en voorspelt een achteruitgang in comfort voor de reiziger. Volgens ROVER moet de reiziger plaatsmaken voor economisch winstbejag.

In de huidige situatie heeft de reiziger op het plein voor de ingang van station Amsterdam een naadloze overstap op trein en metro: alle tram- en bushaltes liggen op korte afstand en de reiziger hoeft geen verkeer te kruisen. Dit gaat echter veranderen: in de nieuwe situatie liggen de tram- en bushaltes een etage lager, wordt de overgang van trein en metro naar het busstation langer en kent een hoogteverschil. De nieuwe situatie zal in de avonduren kunnen leiden tot een onveilige sociale situatie.

De reden voor de verbouwingen blijken vooral economisch: gemeente Amsterdam wil de stationsomgeving bebouwen waardoor de grond meer geld overlevert. Net als bij station Zuid zal het busstation daarom moeten wijken voor gebouwen. "OV-knooppunten bestaan omdat er veel reizigers gebruik van maken; het succes is voor de gemeentelijke plannenmakers blijkbaar een reden om het economisch gebruik van de ruimte te laten prevaleren boven de reden waarvoor het OV-knooppunt is aangelegd: de reiziger", aldus ROVER-voorzitter Michael van der Vlis.

ROVER heeft al in december 2008 zijn bezwaren uitgesproken over de verplaatsing van het tram- en busstation. Tegenwoordig komt juist steeds meer aandacht voor de "ketenkwaliteit": de kwaliteit van de hele reis van inclusief het overstappen van de ene naar de andere OV-soort. Het is dan ook opvallend dat men nu met gemak 60 miljoen euro gemeenschapsgeld opoffert om deze kwaliteit juist te verliezen.