Akzo Nobel

Published: 10:00 03.11.2009 GMT+1 /Source: Akzo Nobel NV /AEX: AKZA /ISIN: NL0000009132

Dell en AkzoNobel maken laptops persoonlijk

Dell, een van 's werelds grootste computerfabrikanten, gebruikt een door AkzoNobel ontwikkelde ultramoderne technologie voor het personaliseren van laptops.

Bezoekers aan de indrukwekkende online Dell Design Studio, kiezen een eigen ontwerp dat vervolgens wordt aangebracht met Pictaflex-technologie van AkzoNobel's Specialty Plastics.

Bij de traditionele methoden van personalisering gaat het om stickers of overdrukplaatjes of van te voren ontworpen computers die in grote partijen worden geproduceerd. Maar Dell en AkzoNobel bieden nu een service waarmee laptops op verzoek kunnen worden gepersonaliseerd - met verbluffende resultaten.

"Binnen de industrie worden andere technologieën gebruikt, maar bij geen daarvan is eenmalige productie op verzoek mogelijk", aldus Alex Maaghul, hoofd AkzoNobel Specialty Plastics. "Dat is een van de meest duidelijke voordelen van de Pictaflex-technologie die ons een echt concurrentievoordeel geeft".

De Pictaflex-technologie voor digitale beeldoverdracht maakt gebruik van een proces dat bekend staat als diffusie. Het aanbrengen vindt plaats in de eigen faciliteiten van Dell of in de fabrieken van toeleveranciers, waarbij gebruik wordt gemaakt van materialen en apparatuur afkomstig van AkzoNobel. Het hele proces duurt maar een paar minuten, met als extra voordeel dat er geen toplaag coating hoeft te worden aangebracht.

"De afwerking en kwaliteit die we realiseren zijn verbluffend" aldus Ed Boyd, Vice-President of Design bij het onderdeel Consumer Products van Dell. "Aan elk van onze platforms hebben we een hoge mate van personalisering toegevoegd, zodat je de producten heel precies aan je eigen wensen kunt aanpassen. Of het nu gaat om kleur, software of content, alle aspecten van het product komen hiervoor in aanmerking. Dankzij de hechte samenwerking met AkzoNobel hebben we grote vooruitgang geboekt en kunnen we de gepersonaliseerde producten maken die we nu aanbieden".

De eerste gepersonaliseerde laptop die Dell met de AkzoNobel-technologie produceerde was een World of Warcraft special edition. Maar nu kunnen alle laptops uit de consumentenreeks van Dell via hun Design Studio worden gepersonaliseerd, waarbij de eerste versie een keuze bood uit meer dan 100 spectaculaire en unieke kunstwerken. De tweede versie biedt aanzienlijk meer mogelijkheden, waarbij bekende kunstenaars van over heel de wereld exclusieve werken hebben gecreëerd voor de reeks ontwerpen.

"Kunstenaars ontdekken dat dit een geweldige manier is om hun werk wereldwijd onder de aandacht te brengen, omdat wij onze producten uiteraard overal ter wereld verkopen", vervolgt Boyd. "Dus worden we regelmatig benaderd door kunstenaars en het niveau van creativiteit is werkelijk overweldigend. We realiseren ons dat de mogelijkheden eindeloos zijn, speciaal als we het talent waarmee we nu werken de vrije hand geven".

Maar Pictaflex is niet beperkt tot laptops. Het kan worden gebruikt voor het decoreren en personaliseren van items zo groot als desktop computers. AkzoNobel levert de technologie inmiddels ook aan Logitech voor gebruik op hun assortiment muisproducten. "Dit is een zeer grote potentiële markt voor ons", aldus Maaghul. "De vraag naar personalisering neemt enorm snel toe en er liggen talloze kansen voor ons".


- - -


Noot voor de redactie

AkzoNobel is er trots op een van 's werelds toonaangevende industriële ondernemingen te zijn. Ons hoofdkantoor staat in Amsterdam en wij produceren en leveren een breed assortiment verven, coatings en specialistische chemicaliën - in 2008 bedroeg de totale pro forma omzet ¤ 15,4 miljard. Wij zijn zelfs de grootste verf- en coatingsprooducent ter wereld. Als belangrijke producent van specialistische chemicaliën voorzien wij industrieën overal ter wereld van kwaliteitsingrediënten voor producten die essentieel zijn voor het menselijk bestaan. Wij denken aan de toekomst, maar handelen in het heden. Wij werken gepassioneerd aan de introductie van nieuwe ideeën en aan de ontwikkeling van duurzame oplossingen voor onze klanten. Daarom zijn onze 58.000 medewerkers - actief in meer dan 80 landen - sterk gericht op uitmuntendheid en het realiseren van "Tomorrow's Answers Today"ä.