Ingezonden persbericht


Persbericht - Zoetermeer, 3 november 2009

TLN: Rijbewijs voor tractor volstrekt onvoldoende

Het voorstel om een rijbewijs verplicht te stellen voor tractorbestuurders die met hun tractor harder dan 25 kilometer per uur op de weg willen rijden zal niet leiden tot een verhoogde verkeersveiligheid. Transport en Logistiek Nederland (TLN) stelt dat het voorstel van minister Eurlings volstrekt onvoldoende is. Volgens de transportorganisatie zal een verplicht rijbewijs er toe leiden dat men zich beter bewust is van de verkeersregels, maar dat wil nog niet zeggen dat die ook worden nageleefd. Alexander Sakkers, voorzitter:" alleen wanneer elke tractor wordt voorzien van een kenteken is handhaving van de regels mogelijk."

Kentekening van tractoren vormt een essentieel onderdeel van de handhaving van verkeersregels, zoals bijvoorbeeld op snelheid. Zonder kenteken kunnen verkeersovertredingen alleen op heterdaad worden betrapt en niet bijvoorbeeld met een flitspaal. Ook BVOM ondersteunt die redenering. In het advies van de door het ministerie ingestelde Initiatiefgroep Landbouwvoertuigen wijst het BVOM gedeeltelijke kentekening af, vanwege onoverkomelijke problemen ten aanzien van de handhaving.

De positie van tractoren in het verkeer is de transportsector al jaren een doorn in het oog. Tractoren worden steeds vaker gebruikt voor werkzaamheden waar ook vrachtauto's voor worden ingezet. Waar hoge eisen worden gesteld aan de opleiding van de vrachtautochauffeur en de veiligheid van de vrachtauto is dat bij tractoren niet het geval. TLN vindt dit een maatschappelijk onwenselijke situatie en vindt dat voor beide partijen dezelfde regels en kwaliteitseisen zouden moeten gelden.

Donderdag 5 november vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over verkeersveiligheid landbouwverkeer. TLN roept de Kamer op om te kiezen voor een structurele oplossing en te kiezen voor rijbewijs- én kentekenplicht.