IKON


IKON-televisie
Dinsdag 3 november 2009
Nederland 2
22.55 - 23.30 uur: PAUL ROSENMÖLLER EN DE VAL VAN DE MUUR

Op 9 november 1989 valt de Berlijnse muur. Daarmee wordt het einde ingeluid van de scheiding van Europa in het kapitalistische westen en het communistische oostblok. Precies twintig jaar later kijkt Paul Rosenmöller naar de ontwikkelingen in de landen achter het vroegere ijzeren gordijn. Wat is er waar geworden van de toekomstdromen? Heeft het kapitalisme welvaart gebracht en wie betaalt daarvoor de rekening? Wat betekent het om in vrijheid te leven? Rosenmöller gaat op bezoek bij onder anderen Hans-Dietrich Genscher en Lech Walesa, maar ook bij de 'gewone ' burgers die de veranderingen, vaak heftiger dan hun politieke leiders, aan den lijve hebben ondervonden.

AFL. 2. POLEN: IN GEBED VERENIGD
Al een half jaar voordat in Berlijn de muur omver gaat en de rest van het Warschaupact afbrokkelt, heeft Polen zijn eerste vrije verkiezingen die resulteren in een niet-communistische leider. Hoe komt het dan toch dat iedereen het alleen over de val van de muur heeft en Polen vaak niet eens genoemd wordt als het om de omwenteling gaat? Paul Rosenmöller bezoekt de scheepswerf in Gdansk die de bakermat was van Solidarnosc, de vakbond van Lech Walesa. Paul Rosenmöller gaat bij hem op bezoek om te vragen hoe Walesa de afgelopen twintig jaar heeft ervaren. Dankzij deze bezielende voorman wisten de arbeiders zij aan zij het communistisch bewind op de knieën te krijgen. Maar de scheepswerven zijn nu bijna allemaal gesloten, mede door inmenging van de EU. Bijzonder is ook de ontmoeting met de timmerman die de ronde tafel bouwde waaraan de democratie gesmeed werd, maar die al gauw na de omwenteling zijn baan verloor. De timmerfabriek bleek niet bestand tegen de vrije markt. Solidariteit staat nog steeds hoog aangeschreven bij de Polen. Maar wat hen het meest verenigd, is hun diepgewortelde katholieke geloof.

Presentatie: Paul Rosenmöller; redactie: Vanessa Ramaker, Henriëtte Smit, Eric Velthuis; productie: Pauline Veltman, Saskia Hesseling; camera: Peter van der Linden; geluid: Geert Poelgeest; samenstelling en regie: Hans Hermans, Martin Maat; eindredactie: Bert Visser