Technische Universiteit Delft

Delfts echtpaar in de prijzen

17 Veni's voor TU Delft

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan 17 jonge Delftse onderzoekers een zogenaamde Veni-subsidie toegekend. Zij kunnen hiermee gedurende drie jaar ideeën ontwikkelen en onderzoeken. De subsidie bedraagt maximaal 250.000 euro per onderzoeker. In Delft slapen straks zelfs twee Veni's op één kussen: echtgenoten Susan Steele-Dunne en Gary Steele kregen beide een Veni toegekend in deze ronde.

Mooie cijfers voor Delft

Met 17 Veni's doet Delft het heel goed in deze subsidieronde, en deelt de TU de 'eerste plaats' met de Universiteit Leiden (LUMC kreeg er daarnaast ook een). De Universiteit Utrecht kreeg er dit jaar 16 (UMC Utrecht daarnaast tien). De toegekende Delftse beurzen zijn verspreid over een breed domein aan wetenschappelijke disciplines; drie beurzen hebben daarnaast een uitgesproken domeinoverschrijdend multidisciplinair karakter (Ruth Mugge, Maarten Wijntjes en Joost de Winter; zie onder voor de complete lijst).

Veni-kandidaten

De kandidaten werden geselecteerd vanwege hun opvallend en origineel talent voor het doen van vernieuwend wetenschappelijk onderzoek. Zij kunnen met de subsidie drie jaar lang aan de slag om hun ideeën verder te ontwikkelen. De Veni-onderzoekers staan aan het begin van hun carrière, maar hebben wel al aangetoond dat zij een opvallend talent hebben voor het doen van wetenschappelijk onderzoek.

Vernieuwingsimpuls
De Veni-subsidie is een van de drie subsidievormen van de Vernieuwingsimpuls (www.nwo.nl/vernieuwingsimpuls). De andere twee subsidies zijn de Vidi-subsidie (voor ervaren postdocs) en de Vici-subsidie (voor zeer ervaren onderzoekers). De Vernieuwingsimpuls is opgezet in samenwerking met het Ministerie van OCW, de KNAW en de universiteiten.

Meer informatie

NWO, afdeling Voorlichting en Communicatie, (070) 344 0713, voorlichting@nwo.nl, www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_7XFCCJ

Wetenschapsvoorlichter TU Delft Roy Meijer, (015) 2781751, r.e.t.meijer@tudelft.nl

Delftse Veni's op een rij

Abstraction Techniques for Automatic Verification and Optimal Control of Stochastic Hybrid Systems - Dr A. (Alessandro) Abate

Engineering and biological systems exhibit complex behaviors arising from the compositions and interactions between their heterogeneous components. Stochastic Hybrid Systems are mathematical models that are suitable to describe such complex systems. This project explores novel approaches based on "abstractions" to understand these models.

Voelen is geloven - Dr. D.A. (David) Abbink

In de auto- en luchtvaartindustrie wordt de mens vaak 'weg-geautomatiseerd'. Dit onderzoek presenteert een alternatief waarbij mens en machine intuïtief samenwerken, door samen de benodigde stuurkracht te leveren. Gedetailleerde mensmodellen en experimenten worden ontwikkeld om deze nieuwe interactie mogelijk te maken.

Plastic vouwen op moleculaire schaal - Dr. R. (Rienk) Eelkema

Eiwitonderdelen binden elkaar heel gemakkelijk, maar grote niet-natuurlijke moleculen helemaal niet. Voortbouwend op natuurlijke systemen gaan de onderzoekers grote niet-natuurlijke moleculen door vouwing met elkaar laten binden, om zo materialen met nieuwe eigenschappen te maken.

De elektronenbundel als atomair potlood - Dr.ir. W.F. (Willem) van Dorp

Atoom voor atoom patronen schrijven is ultieme nanotechnologie. Ik wil laten zien dat je met een elektronenbundel individuele metaalatomen neer kunt leggen op een preparaat. Dat ga ik doen door met elektronen op gasmoleculen te schieten in een elektronenmicroscoop.

Metalen tegen corrosie beschermen met klei - Dr. S.J. (Santiago) Garcia Espallargas

Kleien komen wijd verbreid voor op Aarde en kunnen gebruikt worden om stoffen tegen corrosie in te verpakken. Dit project richt zich op het zoeken en combineren van kleien en bestanddelen tegen corrosie, en het verwerken ervan in verf om de corrosie van metalen te helpen beperken.

NEXT CAT-HOIF: designing the next generation of solid catalysts - Dr. J. (Jorge) Gascon

Solid catalysis is crucial for the development of Green Chemistry. With this proposal, a new generation of solid catalysts based on nano-structured hybrid materials will be developed. This project will contribute to developing new selective routes that will allow the use of biomass as suitable raw material for the production of chemicals.

Vorming van ijs en minerale zouten beneden 0 ºC - Dr. F.E. (Elif) Genceli

Kennis over kristallisatie beneden 0 ºC bij atmosferische en hogere druk is essentieel voor energiezuinige scheidingstechnologie in de industrie, voor het voorkomen van aankorsting door ijs en zouten (ijs en mineraal scaling), voor het ontdekken van nieuwe bestanddelen en mineralen in Arctische gebieden (en koude planeten) en voor het begrijpen van de vorming van gashydraten.

Licht en stroom sturen met nanokristallen - Dr. A.J. (Arjan) Houtepen

In zonnecellen is het heel belangrijk om de beweging van licht en elektronen te beheersen. De onderzoekers gaan slimme structuren maken van nanokristallen die het licht en de elektronen de goede kant op sturen.

DNA Twists and Shouts - Dr. J. (Jan) Lipfert

Koppel - het samenstel van krachten die ontstaan door rotatie - speelt een belangrijke rol in de biologie. Zo leidt de replicatie van DNA als gevolg van de helixstructuur tot opbouw van torsie in DNA. Het doel van dit project is om een magnetische pincet te ontwikkelen waarmee de draaimomenten van enkele DNA-moleculen gemeten kunnen worden. Hiermee kan de interactie van DNA-moleculen met eiwitten en medicijnen bestudeerd worden.

Vorm versus functie? - Dr. R. (Ruth) Mugge

Mensen gebruiken het productuiterlijk om bepaalde functionele attributen (b.v. kwaliteit, levensduur) van producten te evalueren. Een onjuiste evaluatie kan echter negatieve consequenties hebben voor het productgebruik. Dit project onderzoekt de vormgevingskenmerken die dergelijke functionele associaties in een product teweegbrengen.

Het vliegtuig van morgen wordt gelijmd - Dr. C.D. (Calvin) Rans

Vliegtuigdelen worden meestal verklonken. Delen verlijmen is veel efficiënter, maar wegens het verlies aan veiligheid niet aanvaardbaar. Dit onderzoek mikt op het ontwikkelen van duurzaamheidsmodellen om het verlijmen van vliegtuigen in de toekomst toch veilig te kunnen toepassen.

Coupling light, electrons, and nano-mechanical motion - Dr. G.A. (Gary) Steele

Carbon nanotubes are a unique material with remarkable electrical, optical and mechanical properties. Researchers will use new clean nanotube technology to couple light, electrons and mechanical motion in a single nanometer-sized device, with potential applications in quantum computing and nanoscience.

Vegetation: A novel soil moisture sensor - Dr. Ir. S. (Susan) Steele-Dunne

Soil moisture is important for weather and climate prediction. Satellites can use microwaves to measure soil moisture, but can't 'see' through dense vegetation. Scientists will use the signal from the vegetation itself as a measure of the soil moisture below.

Optimale gladheid in vergelijkingen met ruis - Dr. ir. M.C. (Mark) Veraar

Allerlei processen om ons heen zijn onderhevig aan ruis. Wiskundigen modelleren deze processen aan de hand van vergelijkingen met toesvalsvariabelen. Dit onderzoek gaat over de optimale gladheid van oplossingen van zulke vergelijkingen.

Geen geneesmiddelen in ons drinkwater! - Dr.ir. A.R.D. (Arne) Verliefde

Door overmatig gebruik van geneesmiddelen en een vergrijzende bevolking komen steeds meer geneesmiddelen terecht in de drinkwaterbronnen. Om het drinkwater te beschermen gaat dit onderzoek systematisch na welke zuiveringsprocessen nodig zijn om er zeker van te zijn dat het gezuiverde drinkwater geen (resten van) geneesmiddelen bevat.

Visuele waarneming van 3D vorm - Dr. M.W.A. (Maarten) Wijntjes

We gaan er vaak vanuit dat we hetzelfde zien als een ander, maar is dat ook daadwerkelijk zo? Met behulp van 3D prints en laser projecties zal de 3D vorm die mensen waarnemen worden gemeten. Deze kennis kan worden toegepast in design visualisatie en 3D-TV.

Rijsimulators voor verkeersveiligheid - Dr ir J.C.F. (Joost) de Winter

Verkeersongevallen vormen een groot maatschappelijk probleem. Dit project onderzoekt of verkeersongevallen van jonge bestuurders voorspeld en voorkomen kunnen worden middels een toets en training in een rijsimulator. Inzicht wordt verkregen in de bestuurderskenmerken die bijdragen aan risico in het verkeer.

Wilt u geen persberichten van de TU Delft meer ontvangen? Stuur een mailtje naar r.e.t.meijer@tudelft.nl.