Gemeente Barendrecht


****************************************

Andere locaties voor CO2-opslag veiliger

Wethouder Zuurbier: 'Veiligheid belangrijker dan kosten'

BARENDRECHT (dinsdag 3 november 2009) - Uit de inventarisatie van mogelijke locaties voor de opslag van CO2 blijkt dat er elf plaatsen zijn waar de afvalstof veiliger kan worden opgeslagen dan onder Barendrecht. De ministeries van EZ, VROM en de Provincie hebben het onderzoek dat TNO heeft gedaan vorige week openbaar gemaakt.

Zowel in geo-technisch opzicht als volgens de criteria uit de eerdere Amesco-studie toont het TNO-onderzoek aan dat Barendrecht een minder geschikte locatie is. Zo heeft van de twaalf geselecteerde gasvelden dat van Barendrecht de dunste afdekkende kleisteenlaag. De Amesco-studie - een algemene milieu-effectenrapportage over CO2-opslag uit 2007 - heeft verder een rangorde in locaties bepaald. Volgens deze rangorde kan de opslag op land het best plaatsvinden onder natuurgebieden, vervolgens onder agrarische gebieden en kan het eigenlijk beter niet ('not likely') worden opgeslagen onder dichtbevolkte gebieden.

Van de door TNO onderzochte locaties is Barendrecht de enige plek onder een dichtbevolkt gebied. Alle andere velden bevinden óf onder zee dan wel onder landelijke, minder dichtbevolkte plaatsen.

Uit het TNO-rapport blijkt verder klip en klaar dat de overige velden alleen afvallen vanwege financiële argumenten. Het gereed maken van deze velden voor injectie van CO2 is duurder dan bij het veld in Barendrecht. De gemeente is van mening dat bij de miljardeninvestering die uiteindelijk zal moeten worden gedaan om CO2 grootschalig onder zee en op land op te slaan, de kosten van een proefproject niet de doorslag mogen geven.

Veiligheidsbeoordeling

De gemeente Barendrecht benadrukt dat de opslag van CO2 een onder een grote woonwijk niet een demonstratieproject is, maar een experiment. Zo blijkt uit de TNO-rapportage dat nog altijd niet duidelijk is wat en hoe er precies moet worden gemonitord. Wat CO2 in de bodem doet over enkele tientallen jaren, is gebaseerd op modelberekeningen. Dat mag wetenschappelijk aanvaard zijn, maar de ervaring leert dat in de praktijk, zaken altijd net iets anders gaan.

Enkele weken geleden vond in deze gemeente een zeer ernstig treinongeluk plaats, waarbij er een reëel risico was op tientallen dodelijke en gewonde slachtoffers. Bij de aanleg van de HSL en de Betuweroute is ook uitgegaan van een maximale veiligheid. Hoewel er nog vele onderzoeken plaatsvinden naar dit ongeluk, is al wel duidelijk dat dit eigenlijk niet had mogen gebeuren. Een vergelijking met de CO2-opslag ligt voor de hand. De veiligheid wordt gegarandeerd volgens modellen; er is hier geen sprake van 'standing technology'. Het kenmerk van een ramp is dat deze niet zijn te voorzien. Het uitproberen van deze nieuwe technologie betekent dus een extra risico voor Barendrecht.

De Milieudienst Rijnmond (DCMR) heeft een integrale veiligheidsbeoordeling gedaan naar de CO2-opslag in Barendrecht. Deze beoordeling levert geen nieuwe inzichten op ten aanzien van het Milieu Effecten Rapport dat Shell begin dit jaar heeft gepubliceerd. De belangrijkste conclusie is dat een incident met CO2 niet leidt tot het tekort schieten van de hulpverleningscapaciteit. Barendrecht is van mening dat zo'n incident niet mag voorkomen; de hulpverleningscapaciteit is in dat opzicht niet relevant.

Duurzaamheid

Het kabinet heeft de ambitie om als CO2-gidsland te functioneren. Dat wil zeggen dat Nederland de kennis en kunde van het afvangen de wil uitnutten en ook de emissie van het Ruhrgebied en bijvoorbeeld Antwerpen opslaan in Nederlandse bodem. In onderzoek van het Rathenau-instituut onder verschillende focusgroepen geven respondenten aan dat ieder land zijn eigen rommel moet opruimen.

Daarnaast is er in het algemeen een discussie over nut en noodzaak van CO2-afvang en -opslagg als het gaat om duurzaamheid en energiebesparing. Zo wordt de bouw van nieuwe kolencentrales gekoppeld aan de mogelijkheid van CCS. Er is echter aangetoond dat zelfs mèt CCS nieuwe kolencentrales zorgen voor een toename van CO2-uitstoot. Tegelijkertijd wijst onderzoek van EDN (Energie Dialoog Nederland) en Natuur en Milieu uit dat de nieuwe kolencentrales duurzame energie uit de markt drukken. Met andere woorden: CCS is geen oplossing - zelfs niet tijdelijk - in een duurzaam energiebeleid. Barendrecht bepleit dan ook meer investeringen in echt duurzame energie in plaats van in CCS.

Absorptievermogen

Barendrecht is omringd door de A15, de A29, de Oude Maas en negen spoorlijnen waaronder de HSL en de Betuwelijn. Er zijn in deze gemeente verhoudingsgewijs veel potentiële risico's. Daarnaast heeft de gemeente een hele staat van dienst als het gaat om medewerking aan gemeentegrensoverschrijdende belangen. Zo is er jarenlang gewerkt aan een Vinexwijk met bijna 10.000 woningen, meegewerkt aan de Betuwelijn, ten koste van een karakteristiek dorpsdeel, en moest er een overkapping komen om maar liefst negen spoorlijnen te overkappen. Het absorptievermogen van deze gemeente kent zijn grenzen.

De rapporten die nu zijn gepubliceerd hebben geen enkel argument opgeleverd die Barendrecht kunnen overtuigen van de noodzaak wéér een steentje bij te dragen aan het nationale belang. Sterker, de conclusie kan worden getrokken dat er locaties zijn die veel geschikter zijn.


---