Griep raakt economie

Amsterdam, 03 november 2009

Het ziekteverzuim op de werkvloer is de laatste vier weken gestegen. Het zoekgedrag op internet wijst erop dat de griep de boosdoener is. De griep schaadt de consumentenuitgaven, maar biedt kansen voor uitzendkrachten.

Het lijkt erop dat de griep om zich heen begint te grijpen. Op veel werkvloeren stijgt het ziekteverzuim, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van maandag. Van de 54.100 respondenten ziet drie op de tien (30%) het ziekteverzuim de laatste vier weken stijgen. Een groep van 37% ziet geen verandering en bij 4% ging het ziekteverzuim op het werk omlaag. Per saldo zien de respondenten duidelijk meer collega's verzuimen. In augustus zag 15% een hoger ziekteverzuim, in september 23% en inmiddels gaat het om 30% (zie Ziekteverzuim stijgt van 22 september).

Griepgolf op internet

Op internet houdt de griep de gemoederen steeds meer bezig. Dat blijkt uit het zoekgedrag op internet via Google. Sinds 23 oktober is het aantal zoekopdrachten op 'griep' ruim vijf keer hoger dan in de eerste drie weken van oktober. Interesse voor de griep is niet hetzelfde als de griep hebben, maar in de praktijk zullen beide toch vaak samenhangen.

Economische voor- en nadelen

Een griepgolf kan afgezien van persoonlijk leed en ongemak ook economische gevolgen hebben. Er zijn zowel kansen als bedreigingen. De detailhandel krijgt te maken met lagere consumptie. Zieke consumenten gaan nu eenmaal niet gezellig winkelen. Daarnaast worden bedrijven ook getroffen als gezonde consumenten uit voorzorg openbare ruimtes zoals bioscopen of restaurants gaan mijden. Als consumenten vaker thuisblijven, zullen zij waarschijnlijk wel meer kopen in de supermarkt. Ook uitzendkrachten kunnen profiteren. Naarmate er meer werknemers ziek thuis zitten, stijgt de vraag naar uitzendkrachten.