Ingezonden persbericht


Persbericht

Eindhoven, 3 november 2009

Omzetstijging van 6,3 % voor Essilor International in derde kwartaal 2009

Essilor International, de wereldmarktleider in oogoptische producten, heeft in het derde kwartaal van 2009, dat eindigde op 30 september 2009, een omzet gerealiseerd van 805,1 euro. Dat betekent een stijging van 6,3 % ten opzichte van het derde kwartaal in boekjaar 2008. De omzetstijging werd met name veroorzaakt door overnames en een positief wisselkoerseffect. Het derde kwartaal gaf voor het eerst in 2009 een kleine, autonome omzetstijging te zien, die volgens Essilor een bevestiging is van de geleidelijke opleving in de markt. De geconsolideerde omzet voor de eerste negen maanden van 2009 kwam uit op 2.468,5 miljoen euro, een toename van 8,4 % vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Vergeleken met 2008 nam de omzet met 0,4 % af, maar die afname werd meer dan gecompenseerd door een groei als gevolg van overnames (+ 5,9 %) en een positief wisselkoerseffect (+ 2,9 %).

De resultaten en trends in het derde kwartaal verschilden sterk per regio. In Europa vertoonde vooral Frankrijk een krachtige groei, met name ook door een inhaalvraag naar instrumenten. Het nieuwe Mr. Blue slijpapparaat, dat onlangs ook in Nederland werd geïntroduceerd, deed het daar bijzonder goed. De omzet in Groot-Brittannië, Italië en in mindere mate Spanje vertoonden een merkbare opleving, maar de situatie bleef moeilijk in de Scandinavische landen, Oost-Europa en Nederland. In Noord-Amerika hadden de resultaten te lijden onder een slecht derde kwartaal in Canada, maar in de Verenigde Staten bleven de zaken goed gaan. Ondanks goede resultaten in Mexico en Centraal-Amerika viel de groei in Latijns-Amerika tegen. In Azië was de groei in het derde kwartaal erg sterk in de opkomende landen, waar de introductie van speciaal aangepaste lenzen een vergroting van het marktaandeel tot gevolg hadden. In Australië liet de verkoop eveneens een sterk opwaartse trend zien. In Japan heeft de omzet nog steeds te lijden onder een afgenomen vraag.

Overnames
Essilor heeft in het derde kwartaal van 2009 zes overnames gedaan; twee in Europa en vier in de Verenigde Staten. Naast de al eerder aangekondigde overnames van De Ceunynck en WLC in Europa en Apex Optical, Vision Pointe en Optisource in de VS, nam Essilor of America alle activa over van Orion Progressive Lab. Het in Wisconsin gevestigde oogoptische laboratorium heeft een omzet van bijna 5 miljoen. Het bedrijf werd per 1 september geconsolideerd. In het totaal heeft Essilor sinds 1 januari zeventien bedrijven overgenomen, die een totale jaaromzet van ongeveer 83 miljoen euro vertegenwoordigen.


---