Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

KINDEREN VAN FAIRTRADE CACAOBOEREN EEN HEEL JAAR NAAR SCHOOL

MET 'FAIRKADE' CHEQUE

Cheque overhandigd door Kees Vendrik (GroenLinks)

Den Haag, 3 november 2009 - Vandaag is op het Plein in Den Haag een cheque ter waarde van ¤ 15.800 euro overhandiigd door de meisjes van Verkade en Kees Vendrik (GroenLinks) aan Alex Assanvo van Fairtrade Labelling Organizations (FLO). Het geld wordt gebruikt om 26 kinderen van Fairtrade cacaoboeren in Ivoorkust een jaar lang naar de middelbare school te laten gaan. De cheque werd overhandigd tijdens de Fairtrade Week die loopt van 29 oktober t/m 7 november. Speciaal ter gelegenheid van deze week, toert de Fairtrade SRV bus door heel Nederland. In de bus is een scala aan Fairtrade producten en informatie over Fairtrade te vinden, waaronder Verkade Fairtrade chocoladeproducten. Kees Vendrik benadrukte in zijn verhaal het belang van Fairtrade.

De 'Fairkade' cheque
De eerste Verkade Fairtrade chocoladereep werd vorig jaar voor ¤15.8000,- geveild. De opbrengst hiervan gaat naar de studiebeurzen voor de kinderen van de Fairtrade cacaoboeren in Ivoorkust. Maar liefst 26 kinderen kunnen voor dit bedrag een heel jaar naar de middelbare school.

De meeste kinderen in Ivoorkust gaan wel naar de lagere school omdat dit deels door de overheid wordt betaald. De middelbare scholen en hogere opleidingen, kunnen maar door een kleine groep scholieren bezocht worden, omdat de meeste ouders dit niet kunnen betalen. Het spreekt voor zich dat een goede opleiding van essentieel belang is voor de ontwikkeling van de kinderen.

De cheque werd ondertekend door Pascal Koot (marketing directeur Verkade), Peter d' Angremond (directeur Max Havelaar) en Kees Vendrik. Alex Assanvo ontving de cheque. Alex Assanvo is de regiomanager van FLO voor Noord-, Oost-, en West-Afrika. Hij is verantwoordelijk voor de contacten tussen lokale 'liason officers' en producenten.

Verkade Fairtrade
Verkade is in oktober vorig jaar overgestapt op Fairtrade cacao en rietsuiker voor haar chocoladeproducten. Inmiddels zijn alle Verkade chocoladeproducten Fairtrade en dragen zij het Max Havelaar Fairtrade keurmerk. Het Max Havelaar keurmerk garandeert dat de boeren in ontwikkelingslanden die de grondstoffen leveren (in dit geval cacao en rietsuiker) een eerlijke, kostendekkende prijs hebben gekregen voor hun producten. Bovenop deze prijs, ontvangen ze bovendien een vaste ontwikkelingspremie om hun achterstand in te halen. Zo kunnen ze gezamenlijk investeren in het bouwen van scholen of het slaan van waterputten, maar ook in de verbetering van hun bedrijf én in milieubesparende maatregelen.

Over Koninklijke Verkade
Koninklijke Verkade bestaat sinds 1886. Bij Verkade staat alles in het teken van het maken van de lekkerste koekjes en chocolade voor miljoenen Nederlanders. Bij het bedrijf - dat in 1950 Koninklijk werd en al sinds de oprrichting is gevestigd in Zaandam - werken momenteel zo'n 5500 mensen. Naast het continu innoveren om aan de veranderende vraag van consumenten te blijven voldoen en ook in de toekomst succesvol te kunnen zijn, is het eveneens de ambitie van Koninklijke Verkade om meer duurzaam te ondernemen. Dit uit zich onder andere in verschillende milieubesparende maatregelen én de inkoop van duurzame cacao en suiker voor alle chocoladeartikelen van Verkade. Koninklijke Verkade brengt producten op de markt onder de merknamen Verkade en Sultana.

Over Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade
Sinds het ontstaan van Stichting Max Havelaar in 1988 is Max Havelaar hét keurmerk voor Fairtrade (eerlijke handel). Stichting Max Havelaar is een keurmerkorganisatie en koopt of verkoopt geen producten. Het Fairtrade-systeem richt zich op kleine boeren in ontwikkelingslanden. Zij zijn vaak de zwakste schakel in de handelsketen, met grote armoede als gevolg. Geen beter medicijn tegen armoede dan economische zelfstandigheid. De doelstelling van Stichting Max Havelaar is boerencoöperaties, onder goede handelsvoorwaarden, een directe toegang bieden tot de Westerse markt. Het Keurmerk garandeert niet alleen dat de ingrediënten onder goede ecologische en sociale voorwaarden zijn verbouwd, maar ook dat de boer hiervoor een eerlijke prijs heeft ontvangen. Hierdoor zijn kleine boeren en hun families in staat om het heft in eigen hand te nemen en te werken aan een betere toekomst. Het Max Havelaar Keurmerk wordt inmiddels in 21 landen gevoerd, vaak onder de internationale naam 'Fairtrade'. Naast chocolade met Max Havelaar Keurmerk bestaat er een groot aantal productgroepen als thee, koffie, fruit, vruchtensappen, ijs, vanille, honing, wijn, suiker, bloemen en katoen. Deze producten zijn afkomstig van meer dan 600 boerenorganisaties en plantages in ontwikkelingslanden.


- EINDE BERICHT -

Noot voor de redactie (