Ingezonden persbericht


OPBRENGST VEILING EERSTE VAATJE HOLLANDSE NIEUWE 2010 WEER NAAR STICHTING KINDERPOSTZEGELS NEDERLAND

Amsterdam, 3 november 2009 - Ieder jaar wordt er binnen de haringsector een keeuze gemaakt naar welk Goede Doel de opbrengst van de veiling eerste vaatje Hollandse Nieuwe gaat. De veiling dient als aftrap voor het Hollandse Nieuwe seizoen. De afgelopen 25 jaar heeft het eerste vaatje aanzienlijke bedragen opgebracht. In 2009 was dit ¤ 66.000 dat ten gunste kkwam van Stichting Kinderpostzegels Nederland.

Ook voor 2010 is er gekozen voor Stichting Kinderpostzegels Nederland. Dit werd bekend gemaakt door Mariëtte Lutgerink, directeur van het Nederlands Visbureau, tijdens de Uitgiftebijeenkomst 2009 van TNT Post en Kinderpostzegels in Amsterdam. Binnen het thema 'laat kinderen leren' van Kinderpostzegels blijkt er een gezamenlijk doel te zijn. De opbrengst zal volledig gebruikt gaan worden voor het project 'Koken met Klasse' waarin kinderen op basisscholen in Nederland leren gezond te eten. Samen met een diëtiste en met BN-ers zullen de kinderen op school koken en leren dat gezond eten lekker en leuk is. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen steeds vaker overgewicht hebben, te weinig vis eten en een tekort hebben aan goede vetten, vitaminen en mineralen waar vis, met name haring, rijk aan is. Daarom wil de haringsector de consumptie van Hollandse Nieuwe bij kinderen verder stimuleren en is ervoor gekozen om de relatie met Kinderpostzegels verder uit te bouwen. In aanloop naar de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe 2010 zal het Nederlands Visbureau samen met Stichting Kinderpostzegels acties opzetten om gezonde voeding bij basisschoolkinderen en hun ouders onder de aandacht te brengen.

////