Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Wereldwijd van niche op weg naar mainstream

EERLIJKE CHOCOLADE VEROVERT NA 15 JAAR DE SCHAPPEN

Den Haag, dinsdag 3 november - In het kader van de landelijke Fairtrade Week overhandigde Verkade een cheque ter waarde van 15.800 euro aan een vertegenwoordiger van een boerencoöperatie in Ivoorkust. De cheque, die vandaag op Het Plein in Den Haag werd uitgereikt, is bestemd voor onderwijs aan kinderen van cacaoboeren. Verkade heeft vorig jaar als eerste Nederlandse A-merkfabrikant de overstap naar Fairtrade-chocolade gemaakt. De actie van Verkade past in het huidige tijdsbeeld, waarin steeds meer bedrijven zich committeren aan fair trade.

Bijna zestien jaar geleden nam Jan Pronk (oud-minister van ontwikkelingssamenwerking) de allereerste lading eerlijke cacao met Max Havelaar-keurmerk in ontvangst. Sindsdien hebben vele chocoladefabrikanten in binnen- en buitenland de overstap naar Fairtrade-chocolade gemaakt.

Fairtrade hanteert hoge sociale en milieustandaarden (People & Planet) voor producten. Wat Fairtrade uniek maakt, is de derde P, die staat voor Profit. Dankzij de Fairtrade-minimumprijs hebben boerenproducenten een vangnet in tijden dat de marktprijzen onder het bestaansminimum duiken. De Fairtrade-premie maakt het bovendien mogelijk te investeren in bijvoorbeeld sociale projecten.

In Nederland is inmiddels eerlijke chocolade met Max Havelaar-keurmerk verkrijgbaar van Verkade, Fair Trade Original, Tony's Chocolonely, Albert Heijn's huismerk Puur & Eerlijk, Swiss Noir en FairGlobe van Lidl.

Peter d'Angremond, algemeen directeur van Stichting Max Havelaar: "Ons doel is Fairtrade-gecertificeerde producten, zoals chocolade, zo breed mogelijk beschikbaar te maken voor een groot publiek. Vijftien jaar na de eerste lading eerlijke cacao stappen grote A-merkfabrikanten en retailers over op Fairtrade en kunnen consumenten in de supermarkten kiezen tussen verschillende merken en toch loyaal blijven aan Fairtrade."

Internationaal gezien wordt 2010 een belangrijk jaar voor de 'mainstreaming' van Fairtrade-chocolade. Cadbury Dairy Milk zal maar liefst 350 miljoen Fairtrade-gecertificeerde chocoladerepen in de UK, Ierland, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland op de markt brengen. Rob Cameron, Chief Executive Officer van de internationale koepelorganisatie van Max Havelaar, Fairtrade Labelling Organisation (FLO): "Wij willen dat zo veel mogelijk boeren en arbeiders profiteren van Fairtrade. Cadbury's overstap zal een groot verschil betekenen voor cacaoproducenten en maakt het mogelijk om te bouwen aan een betere toekomst. Dergelijke commitments laten zien dat Fairtrade werkelijk schaalvergroting kan realiseren." www.maxhavelaar.nl