Jerome Adema: Het open IJmeer ervaren vanaf een brug


Alternatief plan voor IJmeerverbinding

ALMERE, 20091031 -- Het open houden van het IJmeer kan samen gaan met een brug. Architect Jerome Adema was zijn tijd vooruit en ontwikkelde al in 2002 een plan dat tegemoet komt aan huidige tegenstanders van een IJmeerbrug. Dinsdag 3 november 2009 presenteert hij zijn plan opnieuw in een bijeenkomst over de IJmeerverbinding.

'In de structuurvisie van Almere wordt de IJmeerverbinding op de verkeerde plek gelegd.' zegt Jerome Adema. In de structuurvisie wordt de IJmeerverbinding vanuit het noordwesten naar IJburg geleid. Adema legt de verbinding zuidelijker: hij trekt de Hoge Ring recht door over het water net voorbij Muiden. De logische lijn leidt rechtstreeks naar de Gaasperdammerweg en A1. Voor Muiden heeft hij een doorkijk en vrije uitvaart gecreëerd richting het eiland Pampus en het IJmeer.
'Voor de watersporters is deze oplossing geen enkel probleem', aldus Jerome Adema, zelf watersporter en ervaren zeiler. In het nauwe stuk na de Hollandse brug richting het IJmeer moeten de boten via een vaargeul, die dan overbrugd wordt met een brug hoog genoeg voor de grotere zeiljachten. ' Als de boten onder de brug doorkomen, kunnen ze in het brede gedeelte van het IJmeer uitwaaieren'. Het open karakter van het IJmeer blijft bewaard, omdat de brug aan de rand van het brede meer ligt. Er is geen doorsnijding van het waterlandschap en een dure oplossing van een tunnel zoals in de structuurvisie hoeft dan ook niet. Jerome wil een prachtige A-A-brug die er uit ziet als de Akashi Kaikyö Bridge in Japan. 'Een brug met allure, waarop je het open karakter van de IJmeer van uit de hoogte gaat ervaren. En dat dan voor iedereen!'
Jerome Adema wil een brug die drager is voor zowel auto, fiets, voetgangers en openbaar vervoer. Hij houdt al rekening met toekomstige vervoermiddelen. 'Over twintig jaar rijden we met elektrische auto's en het verschil tussen openbaar vervoer en persoonlijk vervoer zal steeds kleiner worden.' Hij doelt op het koppelen en stroomlijnen dmv sensoren van elektrische auto's, zodat files door ongelijke snelheden voorkomen worden.
Opmerkelijk dat hij in zijn plan van 2002 al een koppeling maakt met mogelijke Olympische Spelen in 2028. 'Het lijkt wel of dat in de Structuurvisie Almere 2.0 overgenomen is, want ik zie daar op de kaart bijna op de zelfde plaats een stadion liggen'
Op dinsdag 3 november in het Casla gebouw aan het Weerwater, is hij een van de sprekers op de discussieavond over de IJmeerverbinding. Andere sprekers zijn Harrie de Heij die als verkeersdeskundige is betrokken bij het begin van Almere en Jeroen Zuidgeest van bureau MVRDV dat meegewerkt heeft aan de structuurvisie Almere 2.0. De structuurvisie zegt van zich zelf dat het geen blauwdruk is en dat de discussie over de aard en vorm van de IJmeerverbinding open gehouden wordt. ( http://www.bouwdeijmeerbrug.nl ).





Ingezonden persbericht