Gemeente Vlaardingen


Aanpak recessie op stoom

04 november 2009

Het college van B&W heeft het beleid voor sociale zaken en werk voor 2010-2011 vastgesteld. Het beleidsplan bevat diverse wetswijzigingen en sluit naadloos aan op de maatregelen die de gemeente eerder bedacht om de recessie het hoofd te bieden.

De wetswijzigingen maken het onder meer mogelijk om moeilijk bemiddelbare bijstandsgerechtigden beter te helpen. Zij kunnen bijvoorbeeld met behoud van uitkering minimaal zes maanden tot maximaal vier jaar additioneel werk verrichten. De gemeente Vlaardingen geeft de bijstandsgerechtigde een premie van 300 euro per half jaar bij 32 gewerkte uren per week, waarbij de premie lager wordt als de bijstandsgerechtigde minder werkt.

Jongeren tot 27 jaar krijgen daarnaast in principe geen uitkering meer. De jongere heeft, in plaats van een uitkering, recht op een werk-leeraanbod. Dit kan arbeid zijn, maar ook scholing, een stage of een sollicitatietraining. Verder kunnen werkgevers in aanmerking komen voor een eenmalige uitstroompremie van 5000 euro als zij een jongere in dienst nemen. Het geld is bedoeld voor scholing en begeleiding van de jongere.

Vlaardingen investeert verder 8 miljoen euro in maatregelen om de recessie te lijf te gaan en verwacht dat deze maatregelen een positief economische uitwerking hebben van circa 45 miljoen euro. Zo zijn de gemeentelijke aanbestedingsregels tijdelijk versoepeld en worden bouw- en sloopvergunningen voor kleinere bouwplannen versneld behandeld. De gemeente betaalt rekeningen sneller en sinds half oktober geldt een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening met minder regels voor inwoners en ondernemers. Vlaardingen heeft verder de 5%-regel opgenomen in haar inkoopbeleid, zodat bij aanbestedingen voor vijf procent werk geboden wordt aan bijstandsgerechtigden.

Jongeren worden gestimuleerd langer op school te blijven voor een hogere beroepskwalificatie. Er zijn extra werkplekken gecreëerd, er is een personeelspool opgezet en (door)starters krijgen begeleiding voor een microfinanciering.