Ingezonden persbericht


()

4 november 2009

Hogeschool Utrecht en Hogeschool Domstad willen fuseren

Hogeschool Utrecht en Hogeschool Domstad (katholieke lerarenopleiding basisonderwijs) hebben het voornemen in december 2009 een intentieverklaring te tekenen die moet leiden tot een fusie in de loop van 2010. Dit fusiebesluit zal goedgekeurd moeten worden door medezeggenschapsorganen en het ministerie van Onderwijs. Het is de bedoeling dat de opleiding van Hogeschool Domstad verhuist naar Amersfoort.

Hogeschool Domstad is tot de conclusie gekomen dat, om haar inhoudelijke ambities te kunnen blijven realiseren, het noodzakelijk is om samenwerking met een andere partner te zoeken. Hogeschool Utrecht wil die partner zijn, omdat zij de kwaliteit van Hogeschool Domstad (h)erkent als een verdieping en verbreding van de expertise die binnen de Faculteit Educatie in het algemeen en binnen het Instituut Theo Thijssen in het bijzonder, aanwezig is. De lerarenopleidingen van Hogeschool Utrecht en Hogeschool Domstad zijn beide onlangs geaccrediteerd. Het bijzondere karakter van Hogeschool Domstad zal gehandhaafd blijven in de vorm van onder andere een nog te ontwikkelen minor levensbeschouwing en de blijvende mogelijkheid om af te studeren met de akte godsdienst/levensbeschouwing.

Amersfoortse pabo

Hogeschool Utrecht heeft vanuit haar strategisch beleid gekozen om Onderwijs en Opvoeding een speerpunt binnen het aanbod van haar nevenvestiging in Amersfoort te laten zijn. Hogeschool Utrecht heeft besloten om binnen dit kader een nevenvestiging van het Instituut Theo Thijssen in Amersfoort te realiseren. Door een fusie met Hogeschool Domstad doet zich de mogelijkheid voor om Hogeschool Domstad in haar totaliteit naar Amersfoort te verplaatsen. Hierdoor kan het onderwijsaanbod, dat zich richt op passend onderwijs, versneld worden gerealiseerd en kan voldaan worden aan de vraag vanuit de gemeente Amersfoort, het werkveld en de partnerscholen.

Onderwijs en onderzoek

Hogeschool Domstad en Hogeschool Utrecht delen de ambitie om de actuele vraagstukken binnen het domein onderwijs en opvoeding helpen te identificeren en te beantwoorden. De hogescholen delen met elkaar hetzelfde maatschappelijke engagement. De hogescholen richten zich enerzijds op de basisschool om de vragen vanuit de praktijk te kunnen beantwoorden door middel van onderzoek, uitgevoerd door teams van studenten, opleiders, begeleiders en lectoren. Op deze wijze verbinden zij onderwijsontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en organisatieontwikkeling door middel van onderzoek aan elkaar. Anderzijds vertalen zij de op deze wijze verkregen kennis in het curriculum van de eigen opleidingen. Zij dragen zorg voor een hoog niveau van startbekwame leraren, maken doorgaande professionalisering van leraren mogelijk via masterstudies en dragen bij aan de verdere professionalisering van de zittende medewerkers.

Huidige samenwerking

Hogeschool Domstad en de Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht werken binnen het kader van de Utrechtse Onderwijs Agenda met elkaar en andere partners samen aan het verhogen van de kwaliteit en de verbetering van de pedagogische profilering binnen het lokale en regionale onderwijs. De Utrechtse Onderwijs Agenda wordt gevormd door de gemeente Utrecht, het Culturele en Maatschappelijke Werk en alle onderwijsinstellingen uit de onderwijsketen: van voorschoolse opvang tot en met het hoger onderwijs.

Wijkgericht werken

Hogeschool Utrecht heeft binnen het kader van haar strategisch beleid gekozen om wijkgericht werken tot speerpunt van haar beleid te maken. De opleidingen Pedagogiek, Sociaal Agogisch Werk en de Lerarenopleidingen geven vorm aan deze werkwijze binnen het kader van thema's als: burgerschap, de multiculturele en multireligieuze samenleving, passend onderwijs en de brede school. Hogeschool Domstad heeft zich vanuit haar identiteit sterk geprofileerd op de versterking van de pedagogische identiteit door te investeren op de kennisontwikkeling en kennisdeling op dit terrein.