Nederlandsch Octrooibureau
crisistijd Â
Ontdekkingsreiziger in crisistijd
De crisis slaat nu al een tijdje om zich heen. Wat doet dat met de
innovatie van ondernemers? Twee biomedische bedrijven en drie
zelfstandige ondernemers gaan er ieder op hun eigen, unieke manier mee
om. Over één ding zijn ze het eens: voor goede ideeën is altijd
ruimte op de markt, hoe slecht die ook is.
Kennis beschermt
Brainsonline is een Gronings bedrijf dat stoffen test voor nieuwe
medicijnen zoals antidepressiva en anti-psychotica. Het bedrijf doet
vooral contractonderzoek voor grote farmaceutische bedrijven. âWe
merken weinig van de financiële crisis, omdat we echte niche-spelers
zijnâ, zegt Thomas Cremers, directeur holding van de vestiging in San
Francisco. âWij werken namelijk met moeilijke, delicate technieken die
we in de loop der jaren zelf ontwikkeld hebben. Het bedrijf is
misschien minder kwetsbaar in deze crisistijd, doordat we metingen
nét iets anders uitvoeren dan concurrenten. Al sluit ik natuurlijk
niet uit dat wij in de toekomst ook een knauw krijgen. Als het geld op
is, houdt de innovatie ook op. Maar ik acht die kans niet groot.â
Kennis ontwikkelen is dus belangrijk om op te vallen. âMoeilijke
trucjes zijn vergankelijk: patenten verlopen en concurrenten maken na
verloop van tijd ongeveer hetzelfde. Ons enige bestaansrecht is dus
innovatie.â Het bedrijf voert ook veel gesprekken met mensen uit het
veld, zodat ze de hiaten binnen de technieken in beeld krijgen. âDaar
willen we oplossingen voor aanbieden. Je moet hard lopen om bij te
blijven.â
âOns enige bestaansrecht is innovatieâ
Thomas Cremers, Brainsonline
Goede focus overtuigt
Dat bedrijven steeds harder hun best moeten doen om in de running te
blijven, merkt ook Sanne Weijzen van Aglaia Biomedical Ventures. Dit
fonds helpt wetenschappers nieuwe biomedische bedrijven op te zetten
binnen het veld van de oncologie. Weijzen beoordeelt of nieuwe
wetenschappelijke ideeën commercieel interessant zijn. Wanneer
wetenschappelijk onderzoek een goed te vercommercialiseren idee
voortbrengt, regelt Aglaia nagenoeg alle praktische, juridische,
fiscale en commerciële zaken. Ze merkt dat investeerders steeds
kritischer zijn over waar ze hun geld in steken. âInvesteerders
bekijken extra goed of een startend bedrijf een goede focus heeft van
wat het wil. Wij helpen de startende bedrijven dit scherp te stellen.
IP is daarbij een van de belangrijkste onderwerpen.â Want hoe goed is
een idee beschermd? En welke soortgelijke vindingen bestaan al en hoe
sluit het aan op de marktbehoeften? âEen patentgemachtigde van
Nederlandsch Octrooibureau helpt de IP-strategie vervolgens goed in te
schatten en op een hoger niveau te brengen.â
âIP is belangrijk voor een goede focusâ
Sanne Weijzen, Aglaia Biomedical Ventures
Uitgaan van bestaande productieprocessen
Omdat investeerders meer op hun portemonnee zitten, is het slim om bij
het ontwikkelen van nieuwe producten het productieproces zo min
mogelijk te veranderen. Bas Kersing is, naast zijn baan als
bedrijfskundige, eigenaar van ideeënbedrijf deNiche. Hij bedenkt
vooral ideeën die handig, relatief eenvoudig zijn en dicht bij de
consument staan. Hij noemt als voorbeeld het handvat in een bierkrat
of het hapje uit het beschuitje van Bolletje, ideeën die hij
overigens niet zelf bedacht heeft.
Eén product is inmiddels in licentie vergeven en momenteel is hij,
samen met zijn zakenpartner Ocen, bezig met de merkbeleving van een
nieuw product. âWe houden ons niet bezig met ingewikkelde, technische
innovaties waarbij het kostbaar is om een heel productieproces aan te
passen als je iets nieuws bedenkt. We proberen juist met zo min
mogelijk ingrepen binnen een productieproces iets origineels te maken.
Daardoor hoeven onze innovaties niet verschrikkelijk veel geld te
kosten om te ontwikkelen. Organisaties zouden creatieve processen
binnen hun onderneming veel meer moeten stimuleren door creatieve
geesten erbij te betrekken, zowel binnen als buiten het bedrijf.â Ook
in crisistijd gaat Kersing door met
innoveren.
âIk ga door met innoveren, ik kan het gewoon niet latenâ
Bas Kersing, deNiche
Ideeën beschermen
Goede ideeën moeten goed bewaakt worden. Maar patenteren is een
complex en ook kostbaar gebeuren, vindt Edward Ram van Happy Safe.
Zijn tweekoppig bedrijf in laptopkluizen voor autoâs en caravans
bestaat nu een jaar. Patenteren vindt hij zinvol: âWe willen de eerste
paar jaar toch concurrenten van ons idee afhouden. Octrooien aanvragen
is dus echt investeren in ons bedrijf.â
Uitgaan van klantwensen
Ook laat Ram zich niet van de wijs brengen door de crisis. âMensen
zijn zich er in deze tijden bewuster van dat hun kostbare spullen
gestolen kunnen worden én hoeveel geld het hen dan kost. En dan heb
ik het niet alleen maar over materiële schade. Denk bijvoorbeeld aan
kostbare bedrijfsinformatie die dan weg is.â Ram heeft goede afspraken
kunnen maken met bouwers van caravans, waardoor het bedrijf nu
stijgende productiecijfers heeft. Het is dus ook mogelijk een nieuwe
markt aan te boren in economisch moeilijke tijden. Tegelijkertijd
merkt het bedrijf dat de auto-industrie flinke klappen krijgt. âOnze
inkomsten zijn niet zo hoog als we hadden verwacht. Waarschijnlijk
grijpen we ook mis omdat grote autobedrijven nu niet met ons in zee
gaan, terwijl ze dat misschien wel zouden doen in stabielere tijden.
Zonder de crisis zouden we wellicht sneller groeien.â
âHet is mogelijk een nieuwe markt aan te boren in moeilijke tijdenâ
Edward Ram, Happy Safe
Altijd ruimte voor goede ideeën
Ook starter Niels Smeltink, ontwerper in Eindhoven, vindt ideeën
beschermen belangrijk. Hij is in januari 2008 afgestudeerd aan de
Design Academy in Eindhoven en heeft nu een eigen bedrijf. Voor zijn
Kid Balance, een kinderfiets die om te bouwen is tot loopfiets, step
en fietsje, heeft hij drie modelrechten laten optekenen. âDat was een
flinke investering voor een starter zoals ik. Ondersteuning in de vorm
van subsidies en zo is dan ook zeer welkom.â Ook Smeltink houdt bij
het maken van nieuwe producten rekening met de wensen van consumenten.
âMensen gaan in deze tijd van recessie voor kwaliteit en kiezen eerder
voor producten die wat langer meegaan.â Daarom let hij erop dat hij
duurzaam materiaal gebruikt, bijvoorbeeld textiel in plaats van
goedkoper plastic. âBij ontwerpen is innovatie onmisbaar.â Ook
Smeltink zet het ontwerpen van nieuwe producten voorop in zijn eigen
werk: âAls je niets nieuws ontwerpt, kun je niet meegaan met de rest.
En er is, ook in tijden dat het minder gaat, altijd behoefte aan goede
ideeën en ruimte voor creativiteit.â Bij Little Mountain, een
platform met jonge ontwerpers waar Smeltink een ruimte huurt, blijven
geïnteresseerden uit het bedrijfsleven langskomen. âDe behoefte aan
nieuwe ontwerpen en originele ideeën blijft blijkbaar bestaan,
ondanks de crisis. Deze mensen hebben behoefte aan nieuwe
werkformules, aan nieuwe bedrijfsvoering. Op die behoeften springen
wij in. Je moet je kop altijd boven het maaiveld uit durven steken.
Als ontwerper moet je zelf initiatief nemen en bedrijven opzoeken. Een
beetje zoals de oude VOC-reizigers: als ontdekkingsreiziger handel
drijven.â
âJe moet je kop boven het maaiveld durven uitstekenâ
Niels Smeltink