Nederlandsch Octrooibureau

crisistijd Â

Ontdekkingsreiziger in crisistijd

De crisis slaat nu al een tijdje om zich heen. Wat doet dat met de innovatie van ondernemers? Twee biomedische bedrijven en drie zelfstandige ondernemers gaan er ieder op hun eigen, unieke manier mee om. Over één ding zijn ze het eens: voor goede ideeën is altijd ruimte op de markt, hoe slecht die ook is.

Kennis beschermt
Brainsonline is een Gronings bedrijf dat stoffen test voor nieuwe medicijnen zoals antidepressiva en anti-psychotica. Het bedrijf doet vooral contractonderzoek voor grote farmaceutische bedrijven. âWe merken weinig van de financiële crisis, omdat we echte niche-spelers zijnâ, zegt Thomas Cremers, directeur holding van de vestiging in San Francisco. âWij werken namelijk met moeilijke, delicate technieken die we in de loop der jaren zelf ontwikkeld hebben. Het bedrijf is misschien minder kwetsbaar in deze crisistijd, doordat we metingen nét iets anders uitvoeren dan concurrenten. Al sluit ik natuurlijk niet uit dat wij in de toekomst ook een knauw krijgen. Als het geld op is, houdt de innovatie ook op. Maar ik acht die kans niet groot.â Kennis ontwikkelen is dus belangrijk om op te vallen. âMoeilijke trucjes zijn vergankelijk: patenten verlopen en concurrenten maken na verloop van tijd ongeveer hetzelfde. Ons enige bestaansrecht is dus innovatie.â Het bedrijf voert ook veel gesprekken met mensen uit het veld, zodat ze de hiaten binnen de technieken in beeld krijgen. âDaar willen we oplossingen voor aanbieden. Je moet hard lopen om bij te blijven.â

âOns enige bestaansrecht is innovatieâ
Thomas Cremers, Brainsonline

Goede focus overtuigt
Dat bedrijven steeds harder hun best moeten doen om in de running te blijven, merkt ook Sanne Weijzen van Aglaia Biomedical Ventures. Dit fonds helpt wetenschappers nieuwe biomedische bedrijven op te zetten binnen het veld van de oncologie. Weijzen beoordeelt of nieuwe wetenschappelijke ideeën commercieel interessant zijn. Wanneer wetenschappelijk onderzoek een goed te vercommercialiseren idee voortbrengt, regelt Aglaia nagenoeg alle praktische, juridische, fiscale en commerciële zaken. Ze merkt dat investeerders steeds kritischer zijn over waar ze hun geld in steken. âInvesteerders bekijken extra goed of een startend bedrijf een goede focus heeft van wat het wil. Wij helpen de startende bedrijven dit scherp te stellen. IP is daarbij een van de belangrijkste onderwerpen.â Want hoe goed is een idee beschermd? En welke soortgelijke vindingen bestaan al en hoe sluit het aan op de marktbehoeften? âEen patentgemachtigde van Nederlandsch Octrooibureau helpt de IP-strategie vervolgens goed in te schatten en op een hoger niveau te brengen.â

âIP is belangrijk voor een goede focusâ
Sanne Weijzen, Aglaia Biomedical Ventures

Uitgaan van bestaande productieprocessen
Omdat investeerders meer op hun portemonnee zitten, is het slim om bij het ontwikkelen van nieuwe producten het productieproces zo min mogelijk te veranderen. Bas Kersing is, naast zijn baan als bedrijfskundige, eigenaar van ideeënbedrijf deNiche. Hij bedenkt vooral ideeën die handig, relatief eenvoudig zijn en dicht bij de consument staan. Hij noemt als voorbeeld het handvat in een bierkrat of het hapje uit het beschuitje van Bolletje, ideeën die hij overigens niet zelf bedacht heeft.

Eén product is inmiddels in licentie vergeven en momenteel is hij, samen met zijn zakenpartner Ocen, bezig met de merkbeleving van een nieuw product. âWe houden ons niet bezig met ingewikkelde, technische innovaties waarbij het kostbaar is om een heel productieproces aan te passen als je iets nieuws bedenkt. We proberen juist met zo min mogelijk ingrepen binnen een productieproces iets origineels te maken. Daardoor hoeven onze innovaties niet verschrikkelijk veel geld te kosten om te ontwikkelen. Organisaties zouden creatieve processen binnen hun onderneming veel meer moeten stimuleren door creatieve geesten erbij te betrekken, zowel binnen als buiten het bedrijf.â Ook in crisistijd gaat Kersing door met
innoveren.

âIk ga door met innoveren, ik kan het gewoon niet latenâ Bas Kersing, deNiche

Ideeën beschermen
Goede ideeën moeten goed bewaakt worden. Maar patenteren is een complex en ook kostbaar gebeuren, vindt Edward Ram van Happy Safe. Zijn tweekoppig bedrijf in laptopkluizen voor autoâs en caravans bestaat nu een jaar. Patenteren vindt hij zinvol: âWe willen de eerste paar jaar toch concurrenten van ons idee afhouden. Octrooien aanvragen is dus echt investeren in ons bedrijf.â

Uitgaan van klantwensen
Ook laat Ram zich niet van de wijs brengen door de crisis. âMensen zijn zich er in deze tijden bewuster van dat hun kostbare spullen gestolen kunnen worden én hoeveel geld het hen dan kost. En dan heb ik het niet alleen maar over materiële schade. Denk bijvoorbeeld aan kostbare bedrijfsinformatie die dan weg is.â Ram heeft goede afspraken kunnen maken met bouwers van caravans, waardoor het bedrijf nu stijgende productiecijfers heeft. Het is dus ook mogelijk een nieuwe markt aan te boren in economisch moeilijke tijden. Tegelijkertijd merkt het bedrijf dat de auto-industrie flinke klappen krijgt. âOnze inkomsten zijn niet zo hoog als we hadden verwacht. Waarschijnlijk grijpen we ook mis omdat grote autobedrijven nu niet met ons in zee gaan, terwijl ze dat misschien wel zouden doen in stabielere tijden. Zonder de crisis zouden we wellicht sneller groeien.â

âHet is mogelijk een nieuwe markt aan te boren in moeilijke tijdenâ Edward Ram, Happy Safe

Altijd ruimte voor goede ideeën
Ook starter Niels Smeltink, ontwerper in Eindhoven, vindt ideeën beschermen belangrijk. Hij is in januari 2008 afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven en heeft nu een eigen bedrijf. Voor zijn Kid Balance, een kinderfiets die om te bouwen is tot loopfiets, step en fietsje, heeft hij drie modelrechten laten optekenen. âDat was een flinke investering voor een starter zoals ik. Ondersteuning in de vorm van subsidies en zo is dan ook zeer welkom.â Ook Smeltink houdt bij het maken van nieuwe producten rekening met de wensen van consumenten. âMensen gaan in deze tijd van recessie voor kwaliteit en kiezen eerder voor producten die wat langer meegaan.â Daarom let hij erop dat hij duurzaam materiaal gebruikt, bijvoorbeeld textiel in plaats van goedkoper plastic. âBij ontwerpen is innovatie onmisbaar.â Ook Smeltink zet het ontwerpen van nieuwe producten voorop in zijn eigen werk: âAls je niets nieuws ontwerpt, kun je niet meegaan met de rest. En er is, ook in tijden dat het minder gaat, altijd behoefte aan goede ideeën en ruimte voor creativiteit.â Bij Little Mountain, een platform met jonge ontwerpers waar Smeltink een ruimte huurt, blijven geïnteresseerden uit het bedrijfsleven langskomen. âDe behoefte aan nieuwe ontwerpen en originele ideeën blijft blijkbaar bestaan, ondanks de crisis. Deze mensen hebben behoefte aan nieuwe werkformules, aan nieuwe bedrijfsvoering. Op die behoeften springen wij in. Je moet je kop altijd boven het maaiveld uit durven steken. Als ontwerper moet je zelf initiatief nemen en bedrijven opzoeken. Een beetje zoals de oude VOC-reizigers: als ontdekkingsreiziger handel drijven.â

âJe moet je kop boven het maaiveld durven uitstekenâ Niels Smeltink