Kees Brusse weer terug in Zwitserleven reclame

04/11/2009 11:49

Zwitserleven

Amstelveen, 4 november 2009

Met een nieuwe reeks commercials viert pensioenverzekeraar Zwitserleven het 25-jarig bestaan van de reclameslogan 'Het Zwitserleven Gevoel'. Het Zwitserleven Gevoel is waarschijnlijk de langstlopende reclamecampagne van Nederland. De consistente wijze waarop het Zwitserleven Gevoel is neergezet en in alle campagnes van Zwitserleven is gebruikt, heeft ertoe geleid dat zo'n 90% van de Nederlanders met de slogan bekend is en dat het begrip in de Grote Van Dale is opgenomen.

Bekende Nederlanders

Zwitserleven was de eerste verzekeraar die bekende Nederlanders in zijn reclamecampagnes betrok. In de beginjaren op televisie (1983-1984) waren dat Joop Doderer en Derek de Lint. In de gedrukte media werd die lijn doorgetrokken. Bekende Nederlanders en hun Zwitserleven Gevoel werden op bijzondere wijze in de bladen geportretteerd.

Zwitserleven was ook de eerste verzekeraar die de strategie koos om pensioen neer te zetten als een begeerlijk product. Het Zwitserleven Gevoel werd synoniem voor een financieel onbezorgde toekomst. Op onnavolgbare wijze werd dit beeld door Kees Brusse (1988-1995) vertolkt.

Onbezorgde oude dag

Door de consistente wijze van campagne voeren en het veelvuldig gebruik door consumenten en media, raakte de slogan zo ingeburgerd dat het werd opgenomen in de Grote van Dale. Met als uitleg: 'onbekommerd gevoel met name ten aanzien van de postactieve levensfase, gebaseerd op het vertrouwen dat men een in financieel opzicht onbezorgd oude dag tegemoet gaat.'

Huub Stapel en Ellen ten Damme (1996-2005) waren de opvolgers van Kees Brusse. Met hen wilde Zwitserleven een jongere doelgroep aanspreken.

Chris Zegers (2006) nam het stokje van hen over. Waar Huub Stapel en Ellen ten Damme vooral de beleving van het Zwitserleven Gevoel in beeld brachten, riep Chris Zegers, ingegeven door de veranderde tijdgeest, kijkers op zo af en toe aan hun pensioen te denken.

In de nieuwe campagne die deze week van start is gegaan op de Nederlandse televisie, 'ontmoet' hoofdrolspeler Chris Zegers zijn illustere voorgangers.

Springlevend

Anno 2009 is Het Zwitserleven Gevoel nog springlevend. Recent onderzoek onder de doelgroep MKB-bedrijven en grootzakelijke markt heeft laten zien dat het Zwitserleven Gevoel een plaats heeft veroverd in het collectieve geheugen van de Nederlander. De naamsbekendheid van het Zwitserleven Gevoel bij ondernemers en bestuurders is zelfs groter dan bij de gemiddelde consument. Datzelfde geldt voor de reclamebekendheid en merkenvoorkeur.





http://www.zwitserleven.nl