Subsidie Auto van de Toekomst succes

Via een Small Business Innovation Research (SBIR) aanbesteding heeft Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ondernemers in september gevraagd ideeën in te dienen die zorgen dat stille, schone, zuinige, slimme en veilige mobiliteit versneld op de Nederlandse markt komt. Projecten die in aanmerking komen moeten innovatieve energiezuinige systemen en/of systemen voor hernieuwbare toepassing van energie opleveren. Deze SBIR heeft betrekking op personenauto's, vrachtwagens en bestelauto's. De minister stelt voor deze SBIR 1,8 miljoen euro beschikbaar. SenterNovem voert de SBIR uit.

Twaalf projecten mogelijk door naar tweede fase
Ondernemers konden hun projectvoorstellen indienen tot en met 16 oktober 2009. Er zijn vijftig voorstellen ingediend. De beoordelingscommissie beoordeelt welke voorstellen doorgaan voor een haalbaarheidsonderzoek. In de eerste fase van de SBIR Auto van de Toekomst krijgen maximaal twaalf projectvoorstellen een opdracht voor een haalbaarheidsonderzoek voor hun aanvraag. Als dit haalbaarheidsonderzoek positief beoordeeld wordt, komen de indieners in aanmerking voor een opdracht voor een onderzoeks- en ontwikkelingsopdracht om hun voorstel verder uit te werken.

Bekendmaking voorstellen voor haalbaarheidsonderzoek Op 23 november 2009 wordt bekend gemaakt welke projecten een haalbaarheidsonderzoek mogen uitvoeren. Zie ook www.senternovem.nl/sbir/oproepen/auto_van_de_toekomst.

Over Small Business Innovation Research
Volgens minister Eurlings zijn er nog veel kansen en mogelijkheden die de industrie tot nu onbenut heeft gelaten; slechts 15% van de energie uit de brandstof wordt benut om het voertuig voort te bewegen of accessoires aan te drijven. Daarnaast vraagt de opkomst van alternatieve brandstoffen om nieuwe energieopslagsystemen in auto's. Zo zijn er tal van innovaties te bedenken voor de carrosserie, motor, transmissie, aandrijflijn, remmen, banden en accessoires die de Auto van de Toekomst energiezuiniger of duurzamer maken. De SBIR is een financieringsinstrument van de overheid waarbij gewerkt wordt met opdrachten in plaats van subsidie. De opdrachten worden in principe tot 100% vergoed. Hierdoor is er voor de opdrachtnemer géén co-financiering of eigen investering noodzakelijk voor de eerste twee fases van de productontwikkeling. De SBIR werkt met een aantal fases; een haalbaarheidsonderzoek waarin zes projectvoorstellen ook opdracht krijgen voor een haalbaarheidsonderzoek. Daarvan zullen vier projectvoorstellen geselecteerd worden voor de onderzoeks- en ontwikkelfase. Resultaten daarvan zullen beoordeeld worden en bij positieve beschikking projectvoorstellen door laten gaan naar de productie/marktfase.




RVD Mediafeed