Gemeente Borsele

Financiële gang van zaken

Algemeen

In het kader van de Gemeentewet is de gemeenteraad verplicht om jaarlijks een begroting van inkomsten en uitgaven vast te stellen. Het college van burgemeester en wethouders geeft na het einde van het begrotingsjaar inzicht in de doeltreffendheid van het beleid. Deze verantwoording over het financieel beheer van het college van burgemeester en wethouders aan de raad wordt gedaan door het overleggen van de gemeenterekening. Naast de begroting en de jaarrekening worden jaarlijks ook een Kadernota en een rapportage aan de raad aangeboden. Deze zijn niet verplicht voorgeschreven.
* Kadernota

* Begroting

* Productenraming

* Rapportages

* Jaarrekening

Kadernota

De Kadernota geeft in hoofdlijnen het te voeren gemeentelijk beleid weer op de verschillende beleidsvelden met de financiële gevolgen voor de komende vier jaar. In een vergadering van juni of juli wordt de Kadernota aan de raad ter vaststelling aangeboden en eventueel gewijzigd vastgesteld. De begroting voor het eerstkomende jaar wordt gebaseerd op de beleidsvoornemens uit de eerste jaarschijf van de Kadernota.

Begroting

De begroting betreft in principe de nadere uitwerking van het voorgenomen beleid uit de kadernota. Hierbij worden nieuwe beleidsvoornemens neergelegd in de 1e begrotingswijziging. Een uitzondering op deze regel kan zijn dat eventuele tussentijdse ontwikkelingen het noodzakelijk maken de begroting op onderdelen aan te passen. In de aanbiedingsbrief behorende bij de gemeentebegroting worden door het college deze wijzigingen nader toegelicht.

Met ingang van 2003 is er in Borsele een Programmabegroting. Deze Programmabegroting komt voort uit het ingevoerde dualisme in het gemeentebestuur. Met ingang van 2004 is de Programmabegroting verplicht.
De Programmabegroting is onderverdeeld programma's en een paragrafen. In de programma's zijn alle beleidsdoelen met de daarbij behorende geldstromen verwerkt. In de paragrafen worden dwarsdoorsnedes uit de begroting gemaakt. Hieronder staan de programma's en paragrafen genoemd, die de begroting vormen.

Programma's

Bestuur Cultuur, recreatie en sport Veiligheid Werk en Inkomen
Verkeer en Openbare ruimte Welzijn en Zorg
Lokale economie Milieu
Onderwijs Bouwen aan ruimte

Paragrafen

Weerstandsvermogen Verbonden partijen
Onderhoud kapitaalgoederen Grondbeleid
Financiering Lokale heffingen
Bedrijfsvoering

Â

Productenraming

Naast de Programmabegroting, die eigenlijk de begroting van de raad is, is er een begroting van het college van Burgemeester en Wethouders (B&W). Deze begroting heet productenraming en wordt in feite gevormd door de oude 'producten beleidsbegroting'.
Een verdere verdeling is gemaakt en vastgelegd in de Afdelingsplannen.

In de beleidstaken staat per beleidsveld nader omschreven welk doel wordt nagestreefd, hoe hieraan invulling wordt gegeven en welk effect wordt beoogd. Het voorgestane beleid wordt voorzien van een overzicht financiële gevolgen, kengetallen en de onderliggende beheersproducten. Een beheersproduct is een clustering van verschillende soorten activiteiten die uiteindelijk tot één eindproduct leiden. De verschillende soorten werkzaamheden worden beschreven in de zogenaamde activiteitenplannen of afdelingsplannen van de afzonderlijke afdelingen van de gemeentelijk organisatie.

Door het vaststellen van de begroting autoriseert de raad het college van burgemeester en wethouders tot het doen van uitgaven. De raad dient voor 15 november voorafgaand aan het begrotingsjaar hiertoe te besluiten en de gemeentebegroting aan het college van Gedeputeerde Staten (G.S.) ter mededeling toe te zenden. De begroting behoeft de goedkeuring van G.S. indien deze naar hun mening niet in evenwicht is, en blijkens de meerjarenraming op termijn ook niet zal zijn.

Rapportage

Het college van burgemeester en wethouders informeert gedurende een begrotingsjaar de raad over de uitvoering van de beleidsvoornemens en de eventuele financiële gevolgen hiervan. Hiermee wordt tijdens een begrotingsjaar de raad geïnformeerd over actuele ontwikkelingen. De rapportage wordt gemaakt naar de situatie per 1 augustus.

Jaarrekening

Zoals al eerder gesteld is de jaarrekening de verslaglegging van het financiële beheer en dient inzicht te geven in de doeltreffendheid van het gevoerde beleid. De indeling van de gemeenterekening is gelijk aan die van de begroting. De jaarrekening wordt door een accountant gecontroleerd en voorzien van een rapport van bevindingen en een accountantsverklaring. De jaarrekening dient voor 15 juli van het jaar, volgend op het begrotingsjaar, door de gemeenteraad vastgesteld te worden. De jaarstukken worden ter kennisname aan het college van Gedeputeerde Staten gezonden.