Gemeente Hoogeveen

Proef met alternatieve afhandeling van bezwaarschriften succesvol

De gemeente Hoogeveen heeft een proef gedaan rond de afhandeling van bezwaarschriften bij de afdeling Sociale Zaken. Doelstelling was onnodige en lange procedures voorkomen en de tevredenheid te verhogen. De proef is inmiddels met succes afgerond.

De afdeling Sociale Zaken nam na ontvangst van een bezwaarschrift zo snel mogelijk contact op met de bezwaarmaker. Doel van dit gesprek was te onderzoeken wat er precies aan de hand is, het besluit nog eens uit te leggen en, indien mogelijk, een alternatief aan te dragen. Verwacht werd dat meer bezwaarmakers af zouden zien van verdere behandeling van het bezwaarschrift, omdat zij tevreden zijn met het alternatief of met de uitleg. Ook werd verwacht dat bezwaarmakers tevredener zijn over de manier waarop de gemeente hun bezwaarschriften behandelde.

Conclusie

De proef is inmiddels geëvalueerd. De belangrijkste conclusie is dat tijdens de proef meer bezwaarschriften werden ingetrokken dan daarvoor. 47% van de bezwaarmakers trok het bezwaarschrift in, omdat er een oplossing was gevonden of het besluit goed was uitgelegd. Voor de proef was dit nog 25%. Op het klanttevredenheidsonderzoek kwam niet veel respons. Uit de antwoorden kan wel worden afgeleid dat bezwaarmakers tevreden zijn over de aanpak.

De resultaten zijn aanleiding om dit zogenaamde `werken met mediationvaardigheden' ook bij andere afdelingen toe te passen. Dit is een van de manieren, waarmee de gemeente de dienstverlening voor haar klanten wil verbeteren.