Consumentenbond
---
4 november 2009
Maak collectieve schadevergoeding in geld mogelijk!
Het kabinet en de Tweede Kamer moeten zo snel mogelijk collectieve
schadevergoeding in geld mogelijk maken voor groepen consumenten die
slachtoffer zijn geworden van dezelfde ongeoorloofde praktijken door
bedrijven. Representatieve consumentenorganisaties zoals de
Consumentenbond moeten in staat worden gesteld, zonodig via de
rechter, een schadevergoeding in geld af te dwingen voor alle
gedupeerden. Het huidige collectieve actierecht (waar stichtingen en
organisaties, zoals de Consumentenbond gebruik van kunnen maken)
schiet tekort. De Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade biedt alleen
mogelijkheden voor de afwikkeling van massaschadegevallen wanneer
partijen erin zijn geslaagd tot een schikking te komen. De
mogelijkheid tot het eisen van een collectieve schadevergoeding in
geld is op dit moment expliciet uitgesloten.
Ook in Europa wordt nagedacht over verbeteringen voor het collectief
verhalen van schade. Eurocommissaris Kroes van mededinging heeft
plannen in de maak waarbij enerzijds consumentenorganisaties namens
alle gedupeerden schadevergoeding in geld kunnen afdwingen en
daarnaast de mogelijkheid voor gedupeerden om zichzelf te organiseren
en een gezamenlijke collectief schadevergoeding te eisen voor de leden
van dat collectief. De Consumentenbond ondersteunt deze plannen, het
ziet er alleen niet naar uit dat de Europese Commissie nog binnen deze
termijn tot een voorstel komt.
Keurmerk leedstichtingen
Op dit moment zijn diverse stichtingen actief om de belangen van
gedupeerde consumenten te behartigen, bijvoorbeeld voor de
verschillende belangen van gedupeerden van DSB Bank. De
Consumentenbond stelt echter dat een keurmerk voor stichtingen die
opkomen namens gedupeerde consumenten niet meer duidelijkheid en
helderheid biedt aan consumenten. De bond benadrukt dat consumenten
niet verplicht zijn zich bij een stichting aan te sluiten. Door zich
nergens bij aan te sluiten verliezen consumenten hun individuele
rechten niet. Consumenten kunnen bijvoorbeeld ook zelf naar een
geschillencommissie zoals het Klachten instituut Financiële
Dienstverlening of zelf naar de rechter.
---