Algemene Onderwijsbond

datum: 4 november 2009
Scholen sparen te veel omdat hun financieel management zwak is. De Onderwijsinspectie moet scholen op buitenissig spaargedrag gaan controleren. Dat adviseert de Commissie Vermogensbeheer Onderwijsinstellingen. âWij zijn blij dat de minister het advies overneemt, zodat er weer meer geld kan worden uitgegeven waar het voor bedoeld is: goed onderwijs", aldus Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond. âHet rapport bevestigt bovendien de conclusies uit ons eigen project Hoe rijk is mijn schoolbestuur, dat scholen per jaar te veel overhouden terwijl veel besturen allang enorme bedragen op de bank hebben staan.â

Naar aanleiding van de commotie over de steeds groeiende reserves van scholen werd vorig najaar de Commissie Vermogensbeheer Onderwijsinstellingen onder voorzitterschap van Henk Don ingesteld. In het rapport dat vandaag verschijnt, schrijft de commissie letterlijk: âIn alle onderwijssectoren is het financiële beleid voor verbetering vatbaar. Veel instellingen combineren een hoog eigen vermogen met hoge (gemiddelde) exploitatieoverschotten; dit duidt op overmatige voorzichtigheid. Bij instellingen die al zeer solvabel zijn, is er ruimte om via exploitatietekorten het eigen vermogen te verlagen, en zouden er meer middelen besteed kunnen worden aan onderwijs.â

Kort samengevat betekent dat volgens AOb-voorzitter Dresscher: scholen sparen te veel en kunnen meer geld inzetten voor het onderwijs. âStructureel kan dat door per jaar minder over te houden op de lopende begroting, incidenteel door de vermogens af te bouwen tot een meer normale omvang.â Het jaarlijkse exploitatie-overschot van alle onderwijsinstellingen schommelt de laatste jaren rond de driehonderd en vierhonderd miljoen. Het eigen vermogen van de onderwijssector bedroeg in 2007 ruim tien miljard euro.

Volgens de commissie zijn de schoolbesturen zich te veel gaan gedragen alsof ze bedrijven zijn en daarom grote reserves aan moeten houden. Maar scholen in basis- en voortgezet onderwijs zijn volgens de commissie âeconomisch onzelfstandige publieke instellingenâ die kunnen rekenen op een continue subsidiestroom. De risicoâs die scholen lopen zijn beperkt. Om de relatieve rijkdom te bepalen introduceert de commissie een nieuwe norm, de kapitalisatiefactor, net bijbehorende signaleringsgrenzen. Ook volgens die nieuwe norm, zo blijkt uit het rapport, komt het merendeel van de schoolbesturen boven de grenzen uit. In plaats van te sparen voor investeringen, wil de commissie dat schoolbesturen makkelijker via schatkistbankieren kunnen lenen bij de staat. Op die manier kunnen scholen nog meer van hun gespaarde geld vrij laten vallen eenmalige investeringen. De Onderwijsinspectie keek tot nu toe vooral naar scholen die in de financiële problemen dreigden te komen, volgens de commissie Don moeten de inspecteurs ook buitenissig spaargedrag gaan aanpakken.

âAlles bij elkaar een verstandig rapport dat onze inzichten bevestigtâ, aldus Walter Dresscher, die blij is dat de minister alle aanbevelingen overneemt. Hij signaleert al wel druk vanuit de besturenorganisaties om de door de commissie voorgestelde signaleringsgrenzen omhoog bij te stellen, zodat het lijkt alsof minder besturen te vel sparen. âDat lijkt me een onjuiste aanpak. Onze indruk is dat de signaleringsgrenzen verantwoord tot stand zijn gekomen. Bovendien zegt de commissie dat door een beter financieel management en schatkistbankieren de benodigde reserves nog verder omlaag kunnen.â

Het rapport van de Vermogensbeheer Onderwijsinstellingen en de beleidsreactie van OCW kunt u hieronder downloaden. Mocht u niet beschikken over de voor PDF-documenten noodzakelijke reader dan kunt u deze
via onderstaande button downloaden.