steunaanvraag van de rechtsopvolgers van Meavita bij de
Nederlandse Zorgautoriteit
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid van Miltenburg over de
steunaanvraag van de rechtsopvolgers van Meavita bij de Nederlandse
Zorgautoriteit
Kamerstuk, 4 november 2009
DMC-K-U-2959775
4 november 2009
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid van
Miltenburg (VVD) over de steunaanvraag van de rechtsopvolgers van
Meavita bij de Nederlandse Zorgautoriteit
Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Vraag 1
Kent u het artikel "Steunaanvraag voormalig Meavita is 48 miljoen"? 1)
Ja.
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat er in augustus jl. inderdaad een steunaanvraag
is gedaan door de rechtsopvolgers van Meavita; de Haagse Woon- en
Wijkzorg en Thuiszorg Groningen?
Beide organisaties hebben inderdaad bij de NZa een steunaanvraag
ingediend.
Vraag 3
Kunt u aangeven waar de EUR 5 miljoen voor Den Haag en ruim EUR 4
miljoen voor Groningen zogenaamde `beredderingskosten' aan wordt
besteed, omdat in het artikel staat dat deze kosten niet worden
gebruikt om oude schulden af te lossen?
De opgevoerde beredderingskosten maken onderdeel uit van de
steunaanvragen en betreffen kosten die samenhangen met
herstelmaatregelen, anders dan de sanering van personeel, die nodig
zijn om te komen tot een kostendekkende exploitatie en kosten die
noodzakelijk zijn om de continuïteit van de zorg te waarborgen. Als
onderdeel van de beredderingskosten zijn de kosten van
interim-managers opgevoerd. De NZa beoordeelt de steunaanvragen aan de
hand van het vigerende steunverleningsbeleid en betrekt daarbij ook de
opgevoerde beredderingskosten.
Vraag 4
Is het waar dat er bij de Haagse rechtsopvolger van Meavita 4
interimmanagers aan de slag zijn die elk EUR 48.000 per maand kosten?
Zo ja, kunt u aangeven wat u een redelijke vergoeding vindt voor een
interimmanager?
Volgens de bestuurder wisselt het aantal interimmanagers. Hij geeft
aan dat op er 1 oktober 2009 een drietal interimmanagers actief is.
Verder zijn er op lagere niveaus in de organisatie op een aantal
vacatures externe krachten geplaatst in afwachting van de beslissing
op de steunaanvraag.
De bestuurder heeft aangegeven dat geen van de drie hiervoor genoemde
interim-managers bij de Haagse Woon- en Wijkzorg en Thuiszorg
(HWWzorg) elk meer kost dan het genoemde bedrag van 48.000 euro per
maand.
In de Beloningscode Bestuurders in de Zorg (BBZ) wordt een relatie
gelegd tussen de beloning van de interimmanager en de beloning van een
bestuurder in loondienst bij de inhurende instelling, genuanceerd naar
de lengte van het contract. Die benadering spreekt mij zeer aan.
Vraag 5
Hoe beoordeelt u de aanvraag voor staatssteun als er sprake is van
interimmanagers die zoveel kosten?
De NZa beoordeelt de steunaanvragen aan de hand van het vigerende
steunverleningsbeleid en betrekt daarbij ook de opgevoerde
beredderingskosten, waar kosten van interimmanagement onderdeel van
uitmaken.
Vraag 6
Is de Groningse situatie op het punt van interimmanagement
vergelijkbaar met de Haagse situatie? Van welk geld betalen beide
organisaties op dit moment hun rekeningen? Zijn er door u toezeggingen
gedaan, vooruitlopend op de beslissing van de NZa over de
steunverlening?
De bestuurder geeft aan, dat bij HWWzorg momenteel meer
interimmanagers werkzaam zijn dan bij Thuiszorg Groningen.
HWWzorg wordt regulier bevoorschot door het zorgkantoor. Met
betrekking tot Thuiszorg Groningen heeft de NZa een brief geschreven
aan het zorgkantoor dat in afwachting van het steunbesluit ruimer mag
worden bevoorschot voor zover dit vanuit de op het zorgkantoor
rustende zorgplicht en voor het waarborgen van de continuïteit van
zorg noodzakelijk is. Het zorgkantoor is daarbij gewezen op de eigen
verantwoordelijkheid met betrekking tot de doelmatige en rechtmatige
uitvoering van de AWBZ. Thuiszorg Groningen ontvangt voor het
verrichten van Wmo-huishoudelijke hulp betalingen van de gemeenten.
Ik heb geen toezeggingen gedaan, vooruitlopend op de NZa-beslissing
over steunverlening.
Vraag 7
Gelden de aanbevelingen uit het NZa-rapport `Steunverlening
zorginstellingen' al voor nieuwe aanvragen zoals deze?
Het NZa-rapport zal worden betrokken bij de toekomstige Wet
continuïteit van zorg. De steunaanvragen van HWWzorg en Thuiszorg
Groningen worden volgens de huidige NZa-beleidsregel (CA 398)
beoordeeld.
1) Zorgvisie, 20 augustus 2009
http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Steunaanv
raag-voormalig-Meavita-is-48-miljoen.htm
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport