Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


steunaanvraag van de rechtsopvolgers van Meavita bij de Nederlandse Zorgautoriteit

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid van Miltenburg over de steunaanvraag van de rechtsopvolgers van Meavita bij de Nederlandse Zorgautoriteit

Kamerstuk, 4 november 2009

DMC-K-U-2959775

4 november 2009

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid van Miltenburg (VVD) over de steunaanvraag van de rechtsopvolgers van Meavita bij de Nederlandse Zorgautoriteit

Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Vraag 1

Kent u het artikel "Steunaanvraag voormalig Meavita is 48 miljoen"? 1)

Ja.

Vraag 2

Kunt u bevestigen dat er in augustus jl. inderdaad een steunaanvraag is gedaan door de rechtsopvolgers van Meavita; de Haagse Woon- en Wijkzorg en Thuiszorg Groningen?

Beide organisaties hebben inderdaad bij de NZa een steunaanvraag ingediend.

Vraag 3

Kunt u aangeven waar de EUR 5 miljoen voor Den Haag en ruim EUR 4 miljoen voor Groningen zogenaamde `beredderingskosten' aan wordt besteed, omdat in het artikel staat dat deze kosten niet worden gebruikt om oude schulden af te lossen?

De opgevoerde beredderingskosten maken onderdeel uit van de steunaanvragen en betreffen kosten die samenhangen met herstelmaatregelen, anders dan de sanering van personeel, die nodig zijn om te komen tot een kostendekkende exploitatie en kosten die noodzakelijk zijn om de continuïteit van de zorg te waarborgen. Als onderdeel van de beredderingskosten zijn de kosten van interim-managers opgevoerd. De NZa beoordeelt de steunaanvragen aan de hand van het vigerende steunverleningsbeleid en betrekt daarbij ook de opgevoerde beredderingskosten.

Vraag 4

Is het waar dat er bij de Haagse rechtsopvolger van Meavita 4 interimmanagers aan de slag zijn die elk EUR 48.000 per maand kosten? Zo ja, kunt u aangeven wat u een redelijke vergoeding vindt voor een interimmanager?

Volgens de bestuurder wisselt het aantal interimmanagers. Hij geeft aan dat op er 1 oktober 2009 een drietal interimmanagers actief is. Verder zijn er op lagere niveaus in de organisatie op een aantal vacatures externe krachten geplaatst in afwachting van de beslissing op de steunaanvraag.
De bestuurder heeft aangegeven dat geen van de drie hiervoor genoemde interim-managers bij de Haagse Woon- en Wijkzorg en Thuiszorg (HWWzorg) elk meer kost dan het genoemde bedrag van 48.000 euro per maand.

In de Beloningscode Bestuurders in de Zorg (BBZ) wordt een relatie gelegd tussen de beloning van de interimmanager en de beloning van een bestuurder in loondienst bij de inhurende instelling, genuanceerd naar de lengte van het contract. Die benadering spreekt mij zeer aan.

Vraag 5

Hoe beoordeelt u de aanvraag voor staatssteun als er sprake is van interimmanagers die zoveel kosten?

De NZa beoordeelt de steunaanvragen aan de hand van het vigerende steunverleningsbeleid en betrekt daarbij ook de opgevoerde beredderingskosten, waar kosten van interimmanagement onderdeel van uitmaken.

Vraag 6

Is de Groningse situatie op het punt van interimmanagement vergelijkbaar met de Haagse situatie? Van welk geld betalen beide organisaties op dit moment hun rekeningen? Zijn er door u toezeggingen gedaan, vooruitlopend op de beslissing van de NZa over de steunverlening?

De bestuurder geeft aan, dat bij HWWzorg momenteel meer interimmanagers werkzaam zijn dan bij Thuiszorg Groningen. HWWzorg wordt regulier bevoorschot door het zorgkantoor. Met betrekking tot Thuiszorg Groningen heeft de NZa een brief geschreven aan het zorgkantoor dat in afwachting van het steunbesluit ruimer mag worden bevoorschot voor zover dit vanuit de op het zorgkantoor rustende zorgplicht en voor het waarborgen van de continuïteit van zorg noodzakelijk is. Het zorgkantoor is daarbij gewezen op de eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot de doelmatige en rechtmatige uitvoering van de AWBZ. Thuiszorg Groningen ontvangt voor het verrichten van Wmo-huishoudelijke hulp betalingen van de gemeenten. Ik heb geen toezeggingen gedaan, vooruitlopend op de NZa-beslissing over steunverlening.

Vraag 7

Gelden de aanbevelingen uit het NZa-rapport `Steunverlening zorginstellingen' al voor nieuwe aanvragen zoals deze?

Het NZa-rapport zal worden betrokken bij de toekomstige Wet continuïteit van zorg. De steunaanvragen van HWWzorg en Thuiszorg Groningen worden volgens de huidige NZa-beleidsregel (CA 398) beoordeeld.


1) Zorgvisie, 20 augustus 2009
http://www.zorgvisie.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/nieuwsartikel/Steunaanv raag-voormalig-Meavita-is-48-miljoen.htm