Wereldwijde afspraken nodig voor terugdringen CO2

04/11/2009 14:00

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders

Om de uitstoot van CO2 door de scheepvaart terug te dringen moeten de afspraken op de komende milieutop in Kopenhagen 'intelligent' worden gemaakt, stelt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. Dat biedt namelijk de beste basis voor de Internationale Maritieme Organisatie om in 2010 met een concreet uitgewerkt voorstel te komen voor de reductie van CO2.

De KVNR noemt besluitvorming door de Internationale Maritieme Organisatie in 2010 cruciaal. Tineke Netelenbos, bestuursvoorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR): "Komt er geen voorstel, dan zal de Europese Commissie zelf met een voorstel komen wat ernstige concurrentienadelen kan gaan inhouden." Onintelligente afspraken in Europa leiden tot een omgekeerde modalshift, dus vracht van de zee naar de weg. Netelenbos: "De CO2-uitstoot gaat dan omhoog, congestie neemt toe, evenals de geluidsbelasting. Daar zit niemand op te wachten."

De KVNR stelt zich op het standpunt dat goederen per schip een veel betere 'Carbon Footprint' hebben dan goederen die over de weg of per vliegtuig worden vervoerd. Afspraken die zich alleen tot Europa beperken, zijn volgens de KVNR onverstandig omdat de zeescheepvaart mondiaal opereert. De mondiale variant is niet alleen veel effectiever, maar voorkomt ook dat de sterke concurrentiepositie van de Nederlandse shortsea in Europa wordt aangetast.

Wereldwijd opereren geldt ook voor de supply chain, het thema van de Algemene Ledenvergadering op 4 november tijdens de Europortbeurs in Ahoy. In haar speech 'De zeevaart als onmisbare schakel' maakte Netelenbos duidelijk dat de macht in de supply chain verandert. "De huidige crisis maakt dat verladers hun supply chain extra kritisch tegen het licht houden. Verladers geven aan dat ze tot meer strategische relaties willen komen met hun vervoerders, om zo de kosten te verlagen." Haar pleidooi is om bij nieuwe logistieke plannen veel meer rekening te houden met de shortsea en de deepsea vervoerders, en niet alleen te kijken naar de achterlandverbindingen.

De KVNR verwacht dan wel meer steun van de Nederlandse overheid om de ambitie van transportland nummer 1 in Europa te verwezenlijken. "Het is uiterst teleurstellend dat de Nederlandse overheid het level playing field voor de zeevaart niet wil bewaken. We zijn als KVNR nu alweer een aantal jaren bezig om op hetzelfde steunkaderniveau te komen als Duitsland en België. Het lijkt me gezien de keiharde concurrentie tussen de havens en de landen tijd worden dat het kabinet uit zijn winterslaap komt."





htpp://www.kvnr.nl