Foto's: Southern California Automotive Design Studios (Ontwerpstudio's voor automobielen in Zuid-Californië) dromen over de ultieme JeugdAuto in het jaar 2030
04/11/2009 15:10
PR Newswire
LOS ANGELES, November 4 /PRNewswire/ --
- De winnar van de 6e jaarlijkse Ontwerpwedstrijd zal op 3 december
bekend gemaakt worden op de LA Autoshow.
Auto's zijn even tijdloos als rondhangen in de winkelgalerij en ze hebben
altijd een belangrijke rol gespeeld in het sociale leven van jongeren. Auto's
zijn een manier om jezelf uit te drukken en, nog belangrijker, ze zijn
noodzakelijk om in contact te blijven met vrienden. Maar nu is de
communicatie technologie de manier aan het veranderen hoe we contacten houden
en dat verandert mogelijk zelfs de rol die de auto speelt in het leven van
jonge mensen.
U kunt het multimedia persbericht zien op:
http://multivu.prnewswire.com/mnr/laautoshow/40967
(Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20091104/NY02386).
Southern California design studios (Ontwerpstudio's in Zuid-Californië)
gaan dromen over wat een nieuwe generatie autobezitters, opgegroeid met
mobiele telefoons, online gemeenschappen en webcams in 2030 van hun auto's
zullen eisen.
De ontwerpstudio's voor Audi, GM, Honda, Mazda, Nissan en Toyota hebben
21 jaar in de toekomst gekeken en hebben hun interpretatie van de JeugdAuto
2030 uitgetekend. Ontwerpen lopen van auto's waarin menselijk DNA verwerkt
is, zodat zij van vorm, kleur en materiaal kunnen veranderen, tot auto's die
verbonden zijn met openbaar vervoer waar bestuurders niet alleen samen
pendelen, maar ook muziek uitwisselen en roosters vergelijken.
Een jury bestaande uit Tom Matano, Director of Industrial Design
(directeur industrieel ontwerp) van de Academy of Art University in San
Francisco; Imre Molner, Dean of Detroit's College for Creative Studies
(Decaan van het College voor Creatieve Studies) in Detroit; Stewart Reed,
Chair, Transportation Design, Art Center College of Design (Voorzitter,
vervoersontwerp, Art Center College voor Ontwerp) in Pasadena en Jason Hill,
Hoofd van Eleven, LLC en ontwerper van de Aptera elektrische en
in-het-stopcontact-insteekbare/hybride elektrische auto, zal de inzendingen
wegen.
"Automobielontwerpers zijn altijd gefascineerd geweest met de volgende
generatie autobezitters en de Ontwerpwedstrijd geeft hen de gelegenheid om
het idee van "de auto" met nieuwe ogen te bezien en om de nieuwste
technologieën te gebruiken om zowel de behoeften van jongeren te onderzoeken
als daaraan tegemoet te komen", zei Chuck Pelly, directeur van Design Los
Angeles en een partner in The Design Academy, Inc.
Inzendingen voor de ontwerpwedstrijd van dit jaar voor de JeugdAuto 2030
zijn onder meer:
Volkswagen/Audi of America Design Center California (Ontwerpcentrum
Californië) - De Audi eOra en eSpira zijn een toegankelijke uitbeelding van
het idee van vrijheid en volwassen worden. Net als een skiër die een berg
afglijdt, snijdt de eOra met grote precisie over de weg door zich voortdurend
aan te passen aan de bewegingen en plannen van de bestuurder. De eSpira
gebruikt autocontrole logica van de volgende generatie en reageert op zelfs
de kleinste lichaamsbewegingen en gebaren van de bestuurder en synchroniseert
deze met de auto. Het resultaat is een ongeëvenaarde beweeglijkheid en snelle
reactie.
General Motors Advanced Design - The Car Hero (de autoheld) maakt van
rijden een computerspel en meet de vaardigheden van de bestuurder vergeleken
met het autonome systeem van de auto. Nadat je je bestemming hebt ingevoerd
op de navi app op je smart phone, kun je tegen de auto spelen om volledige
controle over het systeem te "winnen" en toegang te krijgen tot steeds meer
extravagante rijscenario's.
Honda Research and Development, North America - De Honda Helix gebruikt
inzichten verkregen uit het menselijk genoom en herdefinieert individualiteit
en hoe een bestuurder zich langzamerhand met zijn of haar auto verbindt. Er
zit menselijk DNA met zich aanpassende polymeren in de Helix en dat maakt
veranderingen in de vorm, kleur en materialen van de auto mogelijk.
Bewegingen over drie assen maakt aanpassing en reactie op een specifieke
omgeving en verkeerspatronen mogelijk.
Mazda R & D of North America - De Mazda Souga is het toppunt van een
persoonlijke stempel drukken. Jonge ondernemers kunnen hun eigen auto's maken
op Vmazda, een virtuele werkelijkheidswebsite die als een speelplaats voor
ontwerpen functioneert. Met de hulp van een virtuele ontwerpmentor wordt
iedere auto gegarandeerd betaalbaar, milieuvriendelijk en volledig op de
bestuurder gericht.
Nissan Design America - De V2G is milieuneutrale auto voor pendelaars in
2030. De combinatie van dynamische styling en bouw van hoge kwaliteit van de
auto schept een elektrische machine met topprestaties, die aangepast kan
worden aan de behoeften en wensen van zijn eigenaar.
Calty Design Research van Toyota - De Toyota LINK is op een maat te
maken, openbaarvervoerauto voor studenten die naadloos verbinding legt met
een sociaal netwerk voor vervoer. "LINK SKINZ" kan gedownload worden en maakt
het dan mogelijk om de vorm van de auto te veranderen in een verpersoonlijkt
uiterlijk en "LINK SPHERES," wielen, gemaakt van een materiaal dat
elektriciteit geleidt, zet wrijving om in energie die de batterijen oplaadt.
Over de Design Challenge (Ontwerpwedstrijd)
De Ontwerpwedstrijd is een onderdeel van de conferentie van
automobielontwerpers, Design Los Angeles, die elk jaar gehouden wordt tijdens
de persdagen van de Los Angeles Autoshow, 2 en 3 december 2009. De afgelopen
zes jaar is telkens een nieuw thema gekozen voor de Ontwerpwedstrijd en de
belangrijkste automobiel ontwerpstudio's in Zuid-Californië binden dan de
strijd aan tegen elkaar om hun taltenten te tonen en nieuwe ideeën voor
automobielontwerp uit te proberen. De Design Los Angeles Conferentie brengt
ontwerpers ook samen met vooraanstaande mensen in de ontwerpsector en biedt
een mogelijkheid om gemeenschappelijke problemen in de industrie te
bespreken.
Jessica Schmidt, The Rogers Group, +1-310-552-4177, LAautoshow@rogerspr.com
-