Gemeente Den Helder

Drankmisbruik jongeren in Noordkop gezamenlijk aangepakt 2009-11-04

De gemeenten in de kop van Noord-Holland slaan de handen ineen om overmatig drankgebruik onder jongeren terug te dringen. Samen met de GGD en de politie starten zij nog eind dit jaar het project 'Helder in de Kop'. De kracht van dit project ligt in een combinatie van voorlichting, regelgeving en handhaving. Het project richt zich op drie doelgroepen: de jongeren zelf, hun ouders en de verstrekkers van alcohol. Het project duurt voorlopig twee jaar.

Nederlandse jongeren zijn de afgelopen jaren meer, vaker en op jongere leeftijd gaan drinken. En dat is geen goede ontwikkeling. Alcoholdrinkende jongeren onder de 16 jaar hebben een vergrote kans op hersenschade, met als gevolg verminderd leervermogen en een verhoogde kans op alcoholverslaving op latere leeftijd. Verder leidt alcoholgebruik tot overlast op straat, met name rond de uitgaanscentra.

Linda Rose Smit, wethouder Jeugd in Den Helder: "Het drinkgedrag van veel van onze jongeren in de regio is zorgelijk. Om dat serieus aan te pakken, kost veel tijd en geld. In je eentje red je dat als gemeente of GGD echt niet. Daarom gaan we samenwerken. Wij willen het overmatige alcoholgebruik onder jongeren terugdringen. Ook willen we bereiken dat de leeftijd waarop jongeren beginnen te drinken omhoog gaat."

De kracht van dit project ligt in een combinatie van voorlichting, regelgeving en handhaving. Het project richt zich daarbij op drie doelgroepen: de jongeren zelf, hun ouders en de verstrekkers van alcohol.

Wethouder Smit: "Om jongeren bewust te maken van de risico's gaan we voorlichting via de scholen. Er komen programma's voor het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het ROC. Ook zijn er ideeën voor het organiseren van frisfeesten en het ondertekenen van zogenaamde `Alcohol, nee! Contracten'. Wij willen bij de uitwerking van die plannen ook de jongeren zelf betrekken.

Daarnaast zien we dat ook veel ouders de risico's van alcoholgebruik door jongeren onderschatten. Daarom richten wij de voorlichtingsacties ook op hen. Bijvoorbeeld door het verspreiden van brochures en het organiseren van huiskamerbijeenkomsten.

En natuurlijk besteden we ook aandacht aan de verkopers van alcoholhoudende drank. De detailhandel en de horeca-ondernemers, maar bijvoorbeeld ook sportkantines en buurthuizen. Wij hebben al afspraken met de horeca en zullen hen betrekken bij de verdere uitwerking van 'Helder in de Kop'.

Tot slot vomen toezicht en handhaving van de regelgeving een belangrijke pijler van het project, bijvoorbeeld op de wettelijke leeftijdsgrens voor het verstrekken van alcohol (16 jaar zwakalcoholhoudend en 18 jaar sterke drank) en het wettelijke verbod op doorschenken.

Het project gaat eind 2009 van start en duurt voorlopig twee jaar.