ChristenUnie
Doorpakken met de spoorwegliberalisatie
Doorpakken met de spoorwegliberalisatie
trein woensdag 04 november 2009 15:40 Peter van Dalen vraagt de
Europese Commissie door te pakken met de liberalisatie van het spoor.
Van Dalen betwijfelt of het wel goed komt met de afgesproken
liberalisatie van de spoorwegen in Europa. Daarom heeft de
Europarlementariër voor de ChristenUnie aan de Europese Commissie
vragen gesteld. Van Dalen: " Zonder de broodnodige liberalisering van
het spoor zal het goederenvervoer op het spoor nooit toenemen."
Op 26 juni 2008 berichtte de Europese Commissie over inbreukprocedures
tegen 24 van de 27 lidstaten, over het niet nakomen van de afspraken
uit het zogenoemde Eerste Spoorwegpakket. De Commissie concludeerde
dat de lidstaten er niet in slagen het beheer van de infrastructuur en
het gebruik van het spoor te scheiden.
De conclusies van de Europese Commissie zijn inmiddels ruim een jaar
oud. Van Dalen. ,,Ik wil dus weten van de Commissie hoe het er voor
staat met de inbreukprocedures tegen de lidstaten. Hebben deze
lidstaten door het starten van de inbreukprocedure nu laten zien, werk
te maken met het uitvoeren van het Eerste Spoorwegpakket?"
Spoorwegliberalisatie
Van Dalen vindt spoorwegliberalisatie een belangrijk instrument om het
goederenverkeer over het spoor te laten groeien. Ook groei van het
goederenvervoer over het spoor is nodig. Van Dalen: " Wanneer Europa
uit de crisis komt zal ook het goederenvervoer weer gaan toenemen en
dan is de inzet van alle vervoersmodaliteiten, ook het spoor, nodig.
,,Is de Commissie van plan om bij herziening van het Eerste
Spoorwegpakket maatregelen te nemen om de spoorliberalisatie verder te
ontwikkelen", zo vraagt de Europarlementariër. ,,En welke maatregelen
heeft de Commissie op het oog om te voorkomen dat over een paar jaar
opnieuw tegen het grootste gedeelte van de lidstaten een
inbreukprocedure moet worden gestart?"
Nederland voorbeeldland
Tevreden is Van Dalen over het feit dat tegen Nederland, als een van
de weinige landen, geen inbreukprocedure is ingesteld. ,,De NS en
ProRail hebben in het verleden goede stappen gemaakt en moeten die
ingezette lijn vasthouden. Daarmee kan Nederland een voorbeeldfunctie
vervullen."
Peter van Dalen