Spel van Paul de Leeuw verkozen tot Speelgoed van het Jaar 2009

04/11/2009 17:17

Identity Games

Identity Games maakt met OnvoorSPELbaar voor vierde keer op rij beste speelgoed

Het spel van Paul de Leeuw OnvoorSPELbaar is uitgeroepen tot Speelgoed van het Jaar 2009. Het Nederlandse publiek koos het bordspel, dat door Identity Games ontwikkeld is in samenwerking met de televisiepersoonlijkheid en E.V.A. Media, als winnaar in de categorie 12 jaar en ouder. Het is voor de vierde keer op rij dat een spel van de Rotterdamse spellenmakers de befaamde titel wint. In 2006, 2007 en 2008 werden respectievelijk het dvd-bordspel WildLife, het internetbordspel Livequiz en het bordspel De Lama's uitgeroepen tot Speelgoed van het Jaar.

Glibberen over het mayonaisespoor met een bitterbal

Televisiepresentator De Leeuw is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het spel. Dit blijkt onder andere uit de vormgeving en spelregels, die geïnspireerd zijn op zijn favoriete eten: gefrituurde snacks. Over een spoor van ketchup en mayonaise loopt je bitterbal naar de finish. Wie onderweg de meeste snacks verzamelt middels opdrachten, is de winnaar. Ook in de opdrachten is de hand van De Leeuw te herkennen. Emile Kalis, directeur van Identity Games: 'Paul wilde graag een spel maken waaraan je met zijn allen plezier kunt beleven, mààr je moet elkaar ook flink kunnen zieken. Nu we deze prijs gewonnen hebben, blijkt dat het Nederlandse publiek daar ook van houdt.'

Vertaalde songteksten en persoonlijke vragen over Paul

Het spel heeft verschillende soorten opdrachten, waaronder 'Candlelight'. Hierbij draagt De Leeuw op de bijgeleverde dvd in het Nederlands vertaalde teksten van buitenlandse liedjes voor en moeten de spelers zo snel mogelijk raden uit welke liedjes deze teksten afkomstig zijn. In de kennisronde onderscheiden de echte fans zich van de wannabees. In dit spelonderdeel gaat het namelijk om wie de meeste vragen goed beantwoordt over Pauls persoonlijke leven.

Geblinddoekt De Nachtwacht tekenen

Naast de rondes 'Candlelight' en 'Kennis', die samen met de ronde 'Truth or Dare' op de door Paul opgenomen dvd staan, komen in OnvoorSPELbaar de onderdelen 'Mijn wens is...', 'Bel & Zing', 'Blind tekenen', 'Interview' en 'Typetjes' aan bod. OnvoorSPELbaar is na De Lama's het tweede spel dat de Rotterdamse spellenmaker Identity Games in samenwerking met een televisiepersoonlijkheid heeft ontwikkeld.

Identity Games blijft bouwen aan eigen spellenkast

Identity Games, in 1993 gestart door Albert Meuter en Emile Kalis, ontwikkelt eigen, innovatieve bordspellen. De spellenmakers begonnen met spellen te bedenken voor en te verkopen aan bedrijven, maar inmiddels maakt Identity Games ook spellen voor consumenten. Bekende spellen van de hand van de Rotterdamse spellenmakers zijn de DVD bordspellen Wildlife, Sealife en Junglelife; het Da Vinci Code bordspel, Monopoly Rotterdam en De Lama's.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl