CNV Onderwijs

4 november 2009

Schoolbesturen te voorzichtig bij uitgaven

Categorie: Algemeen nieuws

De Onderwijsinspectie moet scholen op extreem spaargedrag gaan controleren. Dat adviseert de Commissie Vermogensbeheer Onderwijsinstellingen onder voorzitter van Henk Don. De commissie zegt: `In alle onderwijssectoren is het financiële beleid voor verbetering vatbaar. Veel instellingen combineren een hoog eigen vermogen met hoge (gemiddelde) exploitatieoverschotten; dit duidt op overmatige voorzichtigheid. Bij instellingen die al zeer solvabel zijn, is er ruimte om via exploitatietekorten het eigen vermogen te verlagen, en zouden er meer middelen besteed kunnen worden aan onderwijs.'

In november 2008 is door de minister van Financiën en de minister van OCW de commissie Vermogensbeheer Onderwijsinstellingen ingesteld. Deze commissie deed onderzoek naar de optimale financieringsstructuur van de instellingen in de verschillende onderwijssectoren. De bewindspersonen onderschrijven de bevindingen uit het rapport en nemen de aanbevelingen van de commissie over. De versterking van de financiële deskundigheid bij onderwijsinstellingen wordt een prioriteit.

De Commissie Don zegt hierover: `Een goede meerjarige begroting en een gedegen risicoanalyse op het niveau van de individuele instelling is cruciaal voor een gezond financieel beleid in de onderwijsinstelling. Hierdoor ontstaat in een vroeg stadium inzicht in mogelijk knelpunten in de financiële huishouding, waarop de instelling gericht acties kan ondernemen.' De commissie constateert dat een dergelijke meerjarige begroting plus de bijbehorende risicoanalyse nog geen gemeengoed zijn.

Ook de voorzichtigheid van veel besturen wordt gelaakt: `Veel instellingen combineren een hoog eigen vermogen met hoge (gemiddelde) exploitatieoverschotten: dit duidt op overmatige voorzichtigheid. Bij instellingen met veel liquide middelen, is er ruimte om via exploitatietekorten het eigen vermogen te verlagen, en zouden er dus meer middelen besteed kunnen worden aan het onderwijs. `
---