Gemeente Rotterdam


---


|                           |                         |[pic]                       |
|                           |                         |                            |
|[pic]                      |2009 | 183               |Concerncommunicatie         |
|                           |                         |                            |
|                           |4 november 2009          |Bezoekadres: Stadhuis       |
|                           |                         |Coolsingel 40, Rotterdam    |
|                           |                         |Postadres: Postbus 70012    |
|                           |                         |3000 KP  Rotterdam          |
|                                                                                  |
|Rotterdam Investment Agency moet investeerders naar de stad lokken                |
|Rotterdam zet vol in op acquisitie                                                |
|                                                                                  |
|Rotterdam zet komende jaren vol in op de acquisitie van nieuwe internationale     |
|bedrijven en het behouden en uitbreiden van in Rotterdam gevestigde bedrijven. De |
|stad heeft daartoe de Rotterdam Investment Agency gelanceerd, als centrale        |
|loketfunctie voor potentiële buitenlandse investeerders. Volgens wethouder Hans   |
|Vervat (Economie) past de Rotterdam Investment Agency in de aanpak van Rotterdam  |
|om de positie van de stad als aantrekkelijke basis voor internationale bedrijven  |
|verder te versterken. "Door de rode loper uit te rollen voor bedrijven en hen     |
|optimaal te faciliteren als zij zich oriënteren op een vestiging in het           |
|buitenland, kan Rotterdam veel investeerders net dat laatste zetje geven om zich, |
|met alle vestigingsvoordelen die Rotterdam biedt, juist hier te vestigen."        |
|                                                                                  |
|Internationale bedrijven zorgen voor directe en indirecte werkgelegenheid,        |
|versterken de Rotterdamse innovatiekracht en brengen vanuit het buitenland een    |
|spin-off op gang, bijvoorbeeld voor bedrijfsruimte en ICT die deze bedrijven      |
|lokaal nodig hebben. Het voornaamste doel van de Rotterdam Investment Agency is   |
|investeerders naar de stad te lokken. "Door onze unieke ligging als logistiek     |
|knooppunt is een Europese markt van zo'n 500 miljoen consumenten te bedienen. Door|
|bundeling van inspanning en middelen binnen de Rotterdam Investment Agency        |
|ontwikkelen we als stad meer slagkracht. Bedrijven krijgen informatie en praktisch|
|hulp bij bijvoorbeeld vergunningen en hebben via één loket toegang tot alle       |
|bedrijven en dienstverleners die zijn nodig hebben bij hun vestiging, zoals       |
|ict-consultants, makelaars, notaris- en advocatenkantoren en belastingadviseurs," |
|aldus wethouder Hans Vervat.                                                      |
|                                                                                  |
|Vestigingsvoordelen Rotterdam                                                     |
|Rotterdam heeft een aantal belangrijke vestigingsvoordelen. "Naast de goede       |
|logistieke ligging van deze regio zijn kantoor- en bedrijfslocaties in Rotterdam  |
|relatief goedkoop in vergelijking tot de rest van Nederland en veel andere        |
|Europese locaties. Naast toegang tot nieuwe markten en klanten is dit een         |
|belangrijke vestigingsvoorwaarde voor bedrijven," aldus Vervat. Ook op andere     |
|voorwaarden scoort Rotterdam goed. Zo heeft de stad een jonge beroepsbevolking,   |
|die vaak meertalig is, een aantal hoogwaardige kennisinstituten en naast de haven,|
|een goede infrastructuur, met onder meer een internationaal (zaken)vliegveld, de  |
|nabijheid van Schiphol met alle belangrijke internationale aansluitingen en de    |
|aansluiting op de HSL. De laatste jaren heeft Rotterdam zich steeds meer          |
|ontwikkeld als kenniseconomie. De haven behoort tot de modernste ter wereld en is |
|een kenniseconomie op zich. Daarnaast zet Rotterdam in op zakelijke               |
|dienstverlening, waarbinnen de creatieve sector een belangrijke rol speelt, en op |
|de sector medisch en zorg. In die laatste is Rotterdam koploper in Nederland wat  |
|betreft arbeidsplaatsen, kennis en innovatiekracht.                               |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|                                                                                  |
|Faciliteren bedrijven en expats                                                   |
|Het internationale team van key account managers van de Rotterdam Investment      |
|Agency gaat op verschillende manieren te werk om de Rotterdamse                   |
|vestigingsvoordelen zo goed mogelijk uit te dragen en om te zetten in             |
|daadwerkelijke investeringen. De RIA verstrekt informatie over het nationale en   |
|regionale vestigingsklimaat, vestigingsmogelijkheden en kantoorhuisvesting,       |
|woningen en werkvergunningen, regionaal en internationaal onderwijs, wetgeving en |
|belastingstructuur. Voor investeerders die zich verder willen verdiepen in        |
|Rotterdam, worden speciale bezoeken aan de stad georganiseerd. Ook introduceert de|
|Rotterdam Investment Agency hen tot een netwerk van relevante nationale en        |
|internationale contacten zoals overheid, zakelijke netwerken, nationale en        |
|internationale onderwijsinstellingen, onroerend goed partijen en bedrijven die    |
|ervaring hebben met het opzetten van een kantoor of bedrijf in Nederland. De      |
|Rotterdam Investment Agency richt zich niet alleen op nieuwe investeerders, maar  |
|nadrukkelijk ook op bestaande bedrijven, omdat veel investeringen voortvloeien uit|
|groei van bestaande bedrijven.                                                    |
|                                                                                  |
|Speerpuntsectoren                                                                 |
|De activiteiten van de Rotterdam Investment Agency richten zich actief op snel    |
|opkomende economieën zoals Brazilië, India en China en Turkije. Maar ook de       |
|Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland behoren tot de             |
|speerpuntlanden, omdat het investeringsvolume vanuit die landen vanouds hoog is.  |
|Maar vanzelfsprekend krijgen bedrijven uit alle landen en sectoren die zich willen|
|vestigen in Rotterdam informatie over locatiefactoren die voor vestiging van      |
|belang zijn en praktische ondersteuning. De Expat Desk van de Rotterdam Investment|
|Agency geeft informatie en ondersteuning aan kennismigranten uit het buitenland   |
|over wonen, werken, studeren en uitgaan in de Rotterdamse regio.                  |


|