Ingezonden persbericht


Persbericht

Recessie staat merken met sociaal doel niet in de weg

Sociaal merk wordt aantrekkelijker dan design label

Amsterdam, 4 november 2009 - Ook al is de recessie nog volop voelbaar, consumenten leggen de lat steeds hoger voor bedrijven, merken en zichzelf om hun sociale betrokkenheid te tonen. Dit blijkt uit het derde, internationale Edelman goodpurpose(TM) consumentenonderzoek. Uit het onderzoek, waaraan 6000 mensen in 10 landen deelnamen, blijkt dat tijdens de recessie 61% van de consumenten een merk heeft gekocht dat een goed doel steunt, ook al was het niet de goedkoopste keuze.

57% van de consumenten belonen merken met hun aankoop als ze een maatschappelijke bijdrage leveren. Ongeveer hetzelfde aantal (56%) vindt dat maatschappelijke en zakelijke belangen even belangrijk moeten zijn in de besluitvorming van bedrijven. Hiermee suggereert het onderzoek dat merken er belang bij blijven hebben om een sociaal doel te identificeren en bij te dragen aan een doel dat bij ze past. Consumenten voelen zich dan niet alleen meer betrokken bij hun aankoop, misschien nog belangrijker is dat 64% een merk dat een goed doel steunt, zou aanbevelen (een stijging van 12% ten opzichte van 2008). Tweederde zou ook van merk switchen als een ander merk, van vergelijkbare kwaliteit, een goed doel zou steunen.

Sociaal wordt het nieuwe status symbool
Het onderzoek duidt op een interessante trend waar traditionele statusobjecten zoals grote huizen en luxe auto's inleveren ten opzichte van een nieuwe status: je identificeren met sociale doelen. Dit onderstreept het belang voor bedrijven om zich te koppelen aan een authentiek sociaal doel. Het onderzoek laat zien dat momenteel meer dan de helft (67%) liever in een hybride auto rijdt dan in een luxe bolide (33%). Een ruime meerderheid (70%) woont liever in een eco-vriendelijk huis, dan een groot huis (30%). 68% van de mensen vindt dat het steeds onacceptabeler wordt om geen zichtbare moeite te doen om het milieu of een gezonde levensstijl te ondersteunen. 69% heeft inmiddels zelfs voorkeur voor een merk dat het levensonderhoud steunt van lokale producenten dan een designer merk (31%).

"Consumenten dragen, rijden, eten en leven hun sociale doel nu betrokkenheid bij goede doelen een nieuw criterium wordt voor sociale status en gepast sociaal gedrag," zegt Mitch Markson, Edelman's president van de brand consulting groep en initiatiefnemer van goodpurpose. "Dit geeft bedrijven en merken die zich verbinden aan een positief en waardevol doel een kans om lange termijn relaties met consumenten te bouwen en het geeft consumenten op hun beurt voldoening en aanzien in hun sociale cirkel."

Bedrijven hebben hier steeds meer oren naar. Sociale doelen worden al geïntegreerd in de zakelijke doelstellingen van veel bedrijven en merken. Zo worden nieuwe markten gecreëerd en het werkt om zo loyaliteit en reputaties in bestaande markten te beschermen en te verbeteren. Enkele voorbeelden uit het groeiende aantal merken die een markt hebben gecreëerd rondom sociale doelen zijn Ben & Jerry's, Brita, Innocent Smoothies, TOMS Shoes en Toyota Prius.

Annemieke Kievit, General Manager van Edelman Nederland geeft het Nederlandse perspectief op het onderzoek: "Ook in Nederland zijn merken met een maatschappelijk doel populair. The Body Shop doet het al jaren goed in Nederland en relatief nieuwe merken als Innocent en Visa Green Card en Earth Water slaan aan. Nationale voorbeelden zijn BCC, Shell FuelSave en TNT. Merken die aan de hogere verwachtingen van hun klanten voldoen, om gezamenlijk de wereld een beetje beter te maken, zullen niet alleen overleven maar ook beter groeien en sterker staan ten opzichte van concurrenten die op dit vlak achterblijven."

Recessie heeft invloed op financiële donaties van consument - tijd geven we guller De recessie brengt financiële beperkingen met zich mee, waardoor 70% van de consumenten in mindere mate in staat is om geld te doneren aan maatschappelijke doelen, Tijd geven ze wel gul. 33% heeft in de recessie minder geld gedoneerd -in de VS 51%. Meer dan de helft, 53%, heeft echter meer tijd gemaakt in het afgelopen jaar om goede doelen te steunen omdat charitatieve instellingen en non profit organisaties nadelen ondervinden van de economische situatie. Deze ontwikkeling laat zien dat mensen de wens hebben om een sociaal doel te steunen en er is dus een kans voor bedrijven en merken om initiatieven te ontwikkelen waar consumenten een positieve bijdrage aan kunnen leveren.

Marketing draait om een authentiek sociaal doel
De studie laat zien dat sociale doelen steeds belangrijker worden bij het succes van een merk. Het is echter wel belangrijk dat het doel van een merk authentiek is en aansluit bij de merkwaarden. Om zo een platform te vinden, moeten merken verder kijken dan traditionele, zakelijke maatschappelijk verantwoord ondernemen programma's waar simpelweg geld wordt gestort - ook al wordt dat met de beste bedoelingen gedaan. Het onderzoek toont aan dat 66% van de mensen zeggen dat het niet langer genoeg is voor bedrijven om geld weg te geven, maar dat ze goede doelen in hun dagelijkse gang van zaken moeten verweven. Daarom moeten merken hun denkwijze aanpassen, van maatschappelijk verantwoord ondernemen naar wederkerige sociale verantwoordelijkheid. Deze gedeelde verantwoordelijkheid is gebaseerd op een doel dat gezamenlijk wordt gesteund, door merk en consument. Er is betrokkenheid en interactie waardoor er een langdurig, positief en gezamenlijk voordeel ontstaat. Er is dan een fusie tussen CSR en brand marketing waar het merk zelf sociale veranderingen aanjaagt.

Bijlage XXX key 2009 Global data highlights


· 56% believe societal and corporate interest should have equal weight in business decisions


· 57% believe a company or brand has earned their business because it has done its part to support good causes


· 68% are fine with brands that support good causes and make money too


· 67% prefer a hybrid car to a luxury car (33%)


· 70% prefer an eco-friendly house to a big house (30%)


· 68% feel that it is becoming more unacceptable not to make efforts to show concern for the environment and live a healthy lifestyle


· 64% would recommend a brand that supports a good cause


· 67% would switch brands if another brand of similar quality supported a good cause


· 61% have bought a brand that supports a good cause even if it wasn't the cheapest brand


· 64% expect brands today to support a good cause


· 63% are looking toward brands and companies to make it easier for them to make a difference


· 59% have a better opinion of corporations that integrate good causes into their business no matter why they do so (61% in the U.S., 51% in Germany, 58% in Italy, 64% in India, 65% in China and 52% in Japan)

Key 2009 Global Data highlights
biggest changes since 2008


· 64% would recommend a brand that supports a good cause - up from 52% last year globally


· 59% would help a brand promote its products if there was a good cause behind it - up from 53% last year


· 71% think brands and companies spend too much on advertising and marketing and should put more into good causes - up almost 10%


· 16% find contentment from shopping - down from 25%


· 44% are aware of brands that actively support good causes through their products and services - up from 33%

Over het consumentenonderzoek
Het 2009 goodpurpose(TM) onderzoek is gehouden onder consumenten in de leeftijd van 18-64 in tien landen. Het onderzoeksbureau StrategyOne heeft een online enquête afgenomen, met uitzondering van India en China waar de vragen persoonlijk zijn gesteld. 6026 volwassenen in de VS, China, Canada, Groot Brittannië, Duitsland, Italie, Frankrijk, Brazilie, Japan en India. Het onderzoek is representatief voor het inwonersaantal.

Over goodpurpose(TM)
Goodpurpose(TM) is een initiatief van Edelman, die zoekt naar creatieve, maatschappelijk verantwoordelijke en financieel lucratieve kansen die ontstaan als merken en consumenten krachten bundelen rondom een sociaal platform of doel. Het consultancy team bestaat uit professionals uit verschillende landen en specialisaties zoals zoals brand marketing, gezondheidszorg, technologie, entertainment, digitale media research en corporate social responsibility. Goodpurpose biedt organisaties interactieve, verkennende workshops, onderzoek en research data, campagne ontwikkeling en executie, het www.goodpurposecommunity.com forum dat een dialoog faciliteert.

Over Edelman - www.edelmanpr.nl
Edelman is het grootste onafhankelijke full service PR-bureau ter wereld met 3.600 werknemers verdeeld over 54 kantoren in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië. Het Nederlandse kantoor, gevestigd in Amsterdam, telt ruim 45 communicatieprofessionals en diverse gespecialiseerde teams: Corporate, Finance & B-t-B, Consumer Brands, Healthcare en Technology. Edelman is ervaren in het plannen, organiseren en uitvoeren van corporate, crisis en marketingcommunicatieprogramma's voor (inter-)nationale bedrijven en organisaties. In de afgelopen jaren heeft Edelman Nederland vooral expertise ontwikkeld op het gebied van consumentenmerken (FMCG, food en drinks, automotive en luxury goods), retail (on- en offline), technologie (telecommunicatie, dienstverlening en hard- en software), health, financiële dienstverlening, transport en toerisme. Edelman werd in 2008 uitgeroepen tot 'Large Agency of the Year' door PRWeek en tot 'Global Agency of the Year' door het Holmes Report 2008. XXX

Noot voor redacties



Ingezonden persbericht