Verticals in de reisbranche verslaan Google


Een groeiend aantal online zoekmachines voor het boeken van accommodaties, prefereert het gebruik van vertical-websites over Google Adwords voor het spenderen van hun marketingbudget

AMSTERDAM, 20091103 -- Verticals (ook wel "metasearchers" genoemd) zoals de populaire reisvergelijkers kayak.com, hotelscombined.com en het Nederlandse Lookingforbooking, combineren real-time data (zoals prijzen en beschikbaarheid) van verschillende online reserveringszoekmachines, en tonen resultaten die op een eenvoudige manier met elkaar vergeleken kunnen worden. De verticals bieden bezoekers het gemak om alle zoekresultaten naast elkaar op 1 pagina te bekijken, wat heeft geleid tot groeiende belangstelling voor deze soort websites. Bezoekers gebruiken Google voor een eerste zoekopdracht, maar wanneer een geschikte vertical in de resultaten van Google getoond wordt, hoeven bezoekers niet langer individuele sites te bekijken, wat een significante invloed zal hebben op Google. Omdat de resultaten in een periode van minder dan 10 maanden zo opvallend zijn, heeft EasyToBook.com besloten de samenwerking met verticals de komende maanden uit te breiden tot 50% van het verkeer en leads voor reserveringen afkomstig is van verticals.

De online reserveringszoekmachine EasyToBook.com heeft de afgelopen 5 jaar voornamelijk zaken gedaan met Google en sinds kort hebben zij hun marketingkanalen uitgebreid naar het gebruik van verticals, met opvallende resultaten.
Vanaf het begin van 2009 zijn verticals verantwoordelijk voor het binnenhalen van 30% van het verkeer en de leads voor reserveringen van EasyToBook.com! Omdat de resultaten in een periode van minder dan 10 maanden zo opvallend zijn, heeft EasyToBook.com besloten de samenwerking met verticals de komende maanden uit te breiden tot 50% van het verkeer en leads voor reserveringen afkomstig is van verticals. Deze gewichtige groei zal mede worden gestimuleerd door EasyToBook.com's unieke Affiliate Programma.

Voor de toekomst is te verwachten dat vele online reserveringszoekmachines een groot deel van hun marketingbudget zullen uitgeven aan verticals in plaats van aan Google Adwords. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat Google hier niet op reageert.

In de Google Q2 Earnings Call 2009 werd Google gevraagd hun mening te uiten over het concept van verticals. Eric Schmidt (CEO van Google) antwoordde dat er ruimte is voor meer verticale zoekmogelijkheden binnen Google, maar dat ze nog niets klaar hebben staan om op dit moment naar buiten te brengen. Schmidt vertelde daarnaast dat sommige zoekresultaten uit Google Adwords (zoals voor de reisbranche) waardevoller blijken dan de resultaten uit de niet-gesponsorde resultatenlijst, maar dat ze nog niet weten hoe op deze observatie te reageren. J. Rosenberg (Senior Vice President of Product Management bij Google) beantwoordde dezelfde vraag met de melding dat Google van plan is meer informatie aan te bieden in hun advertentieruimte, gebaseerd op de voorkeuren van hun bezoekers. Hieruit kan worden opgemaakt dat Google zeer bewust is van het belang van het tonen van relevante informatie in markten zoals de online reisbranche, maar dat ze simpelweg nog geen beslissing hebben genomen welke acties ondernomen moeten worden.

CEO Ben Woldring van Bellen.com en looking4booking.com: "onze kracht ligt al 10 jaar in het objectief vergelijken, hetgeen in travel absoluut een uitdaging is met veel kamertypes, al dan niet inclusief ontbijt, reserveringskosten en belastingen. EasyToBook.com's cijfers tonen aan dat er wereldwijd een grote groei in metasearch is, Nederland zal hierin niet achterblijven. Ook hier is grote behoefte aan een goede vergelijker, waarbij de consument snel en met prijszekerheid kan kiezen voor het juiste hotel bij de juiste aanbieder."

In de strijd om het adverteren voor de reisbranche winnen verticals terrein over Google en deze verticals laten zich niet zonder slag of stoot verslaan.