Port of Rotterdam

Eerste container-shuttletrein voor Rotterdam vertrokken uit Salzburg

04-11-2009

Gisteren vertrok voor het eerst een container 'shuttle' trein vanuit het Oostenrijkse Salzburg naar Rotterdam. Vandaag komt de trein rond 13.00 uur aan op het Rail Service Center (RSC) in het Eemhavengebied en rond 20.00 uur volgt de Maasvlakte. Op zaterdag arriveert daar de tweede trein.

De dienst wordt door operator Intercontainer Austria, ICA, ingepast in zijn 'Flying Dutchman'-systeem waarin ook Enns, Wels en Wenen frequent met Rotterdam verbonden zijn. De aanvangsfrequentie Salzburg-Rotterdam is vooralsnog twee keer per week, waarvan één keer direct met RSC en Maasvlakte. De tweede wekelijkse trein komt uit Wels, laadt vrijdag in Salzburg en is zaterdagavond, alleen, op de Maasvlakte. Vanuit Oostenrijk zijn de verbindingen A/B, er naartoe A/C.

Groene scheuten
Na een in volumes deprimerende periode sinds oktober 2008, signaleert directeur Cor Hoenders van RSC weer 'groene scheuten': "We hebben al meerdere nieuwe diensten ingepland met Salzburg en Oslo als de meest concrete. Na de start van het nieuwe internationale spoorschema op 13 december kan het aantal bestemmingen en frequenties nog verder toenemen. Ik blijf echter realistisch want we krijgen nog de traditionele volumedip aan het begin van het jaar en vervolgens richt men zich op het nieuwe internationale schema van het voorjaar. Als we in een jaar of 2-3 weer geleidelijk terugkeren naar het topniveau van medio 2008, mogen we niet klagen".

Marktaandeel verdedigen
Het marktaandeel van Rotterdam in containers van en naar Oostenrijk is in een paar jaar tijd opgelopen tot ongeveer 25% in 2008. Hiervan gaat ongeveer 80% per trein, in 2009 gemiddeld 16-17 stuks per week. De Rotterdam-vertegenwoordiger voor Oostenrijk en Slowakije, Franz Zauner: 'Het aandeel is in overeenstemming met onze potentie, maar staat onder druk. De havens aan de Adriatische Zee komen sterk op en de traditionele Noord-Duitse spoorhavens voor Oostenrijk, vechten terug. We vergroten daarom de spoorkwaliteit van Rotterdam. De Betuwe Route is daarvoor de eerste sprong, de tweede is een betere ketenregie in de haven door Keyrail en de marktpartijen. Dit begint al resultaten af te werpen. En uiteraard stimuleren we de start van nieuwe diensten door de marktsector, zoals de Salzburg-shuttle".

Meer over de shuttle: www.intercontainer.at