Ingezonden persbericht


PERSBERICHT:

Ring Utrecht: Meer asfalt, meer auto's, meer overlast

Met de keuze voor meer asfalt op de ring Utrecht wordt de verkeerde weg ingeslagen. Dat stelt GroenLinks in een eerste reactie op de plannen die dinsdagavond bekend zijn geworden. Het verzet tegen een weg langs of door Leidsche Rijn is, in ieder geval voor de korte termijn, wel succesvol gebleken.

In het besluit van de ministers, gedeputeerde en de Utrechtse verkeerswethouder over de ring Utrecht zijn tot 2020 geen nieuwe verbindingswegen opgenomen. GroenLinks-raadslid Peter van Corler: "De bewoners in Leidsche Rijn en de bezoekers van het groengebied bij Haarzuilens kunnen voorlopig opgelucht adem halen. We hebben als GroenLinks altijd het verzet tegen deze wegen gesteund. Dit verzet lijkt nu effect te hebben." Definitieve zekerheid over een nieuwe weg aan de westkant van Utrecht is er echter nog niet. In de verschillende media-uitingen wordt deze optie voor de jaren ná 2020 nog wel open gehouden. Peter van Corler: "Wij zijn over een weg door of langs Leidsche Rijn pas echt gerust als deze definitief van tafel verdwijnt. Anders blijft dit jarenlang als een zwaard van Damocles boven de hoofden van de bewoners hangen. Morgen zullen we de wethouder hierover bevragen."

Ook het verzet tegen een nieuwe weg door Amelisweerd heeft tot resultaat geleid, maar de huidige keuze om de A27 te verbreden gaat nog steeds ten koste van het bos. De overkapping van de bak waarover nu gesproken wordt, is niet meer dan een doekje voor het bloeden. Van Corler: "Om de weg te kunnen verbreden zal er wederom een flink deel van het bos gekapt moeten worden. Een overkapping van 250 meter maakt dat niet goed." De bewoners langs de A27 krijgen in het nieuwe scenario te maken met een forse toename van de overlast. De situatie aan de oostkant van de stad heeft nu al een flinke impact op de luchtkwaliteit en leefbaarheid. Met een uitbreiding van acht naar veertien rijstroken wordt dit vanzelfsprekend alleen maar slechter.

Bij de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) gaat de snelheid omhoog naar 100 km per uur, met drie ongelijkvloerse kruisingen. In het nieuwe Actieplan Luchtkwaliteit werd hier al op aangestuurd. Met het loslaten van de maximum snelheid van 80 km per uur krijgen ook hier de bewoners te maken met nog meer luchtvervuiling en geluidsoverlast.

Er wordt in de plannen onvoldoende geïnvesteerd in de zo noodzakelijke kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer. Van Corler: "Dit is het moment om een andere weg in te slaan; niet kiezen voor oude oplossingen van meer asfalt, maar fors investeren in openbaar vervoer en fiets. Met de Kracht van Utrecht hebben we een prachtige aanzet daarvoor in handen. Het is kortzichtig om daar geen gebruik van te maken om te komen tot duurzame mobiliteit in de regio."