10 Rituelen van slecht management


Hoe herkent u ze en hoe bestrijdt u ze

HILVERSUM, 20091104 -- Veel managers vallen onder grote druk en stress terug in oud gedrag. Alle geleerde verbetertechnieken worden vergeten om terug te keren naar wat hen vroeger succesvol maakte. Deze week publiceert Dr. André de Waal MBA van het Center for Organizational Performance zijn nieuwste boek '10 Rituelen van slecht management - Hoe herkent u ze en hoe bestrijdt u ze'. In dit boek waarschuwt hij voor de tien meest gebruikte rituelen die slechte managers toepassen om te overleven binnen organisaties.

Waarom dit boek?
"Zonder goede managers is het onmogelijk om excellente organisaties te creëren. Managers die de tien rituelen toepassen kunnen de weg naar een 'toporganisatie' vakkundig blokkeren. In mijn nieuwste boek laat ik zien hoe slechte managers te werk gaan, zodat hun gedrag voortaan kan worden herkend en bestreden. En dat is van groot belang gezien de situatie waarin veel profit en non-profit organisaties zich momenteel bevinden.", aldus André de Waal.

De 10 rituelen van slecht management zijn:

1. De slechte manager ruimt altijd de rotzooi van de voorganger op
2. De slechte manager is altijd druk
3. De slechte manager beheerst het budgetspel tot in de puntjes
4. De slechte manager stuurt alleen op afstand
5. De slechte manager geeft altijd een ander de schuld
6. De slechte manager maakt dikke imponerende plannen
7. De slechte manager communiceert veel maar zegt niets
8. De slechte manager heeft alleen oog voor de aandeelhouder
9. De slechte manager is een echte Machiavellist
10. De slechte manager heeft voor elke drie jaar een exitstrategie

André de Waal vult nog aan: "Toch is dit boek niet negatief bedoeld. De rituelen van slechte managers heb ik gekoppeld aan wat de best presterende managers doen. Dit op basis van vijf jaar onderzoek naar High Performance Organizations en High Performance Individuals. Het blijkt dat slecht presterende managers niet geïnteresseerd zijn in het succes van de organisatie en hun eigen korte termijnsucces voorop stellen.
Dit boek helpt de lezer de tien rituelen te herkennen die slechte managers gebruiken om te overleven in het huidige tijdsgewricht van dalende omzetten, afnemende winsten, oplopende verliezen en beperktere budgetten. Deze rituelen zijn zeer schadelijk voor de organisatie maar slechte managers zijn ervan overtuigd dat hiermee ze hun carrière zullen redden."
.

Over het boek:
Uitvoering: gebonden
Omvang: 126 pagina's
Auteur: dr. André A. de Waal MBA
ISBN: 9789089650276
Prijs: euro 19.90
Uitgeverij: Van Duuren Management

Over dr. André A. de Waal MBA:
Dr. André A. de Waal MBA is associate professor Strategic Management aan de Maastricht School of Management en academic director van het Center for Organizational Performance. Hiervoor heeft hij zeventien jaar als organisatieadviseur en vennoot gewerkt bij Arthur Andersen en Holland Consulting Group. André is door Managementboek.nl geselecteerd als een van Hollandse Meesters in Management, tien mensen die het managementdenkend in Nederland het meest hebben beïnvloed tijdens het laatste decennium. Over zijn werk zijn inmiddels luister-cd's verschenen in de reeksen Hollandse Meesters in Management en Management Topics. Als adviseur en onderzoeker richt André zich vooral op strategisch prestatiemanagement en excellerende organisaties. Hij heeft over deze onderwerpen college geven en projecten gedaan in onder meer China, Vietnam, Bangladesh, Mongolië, Nepal, Peru, Ecuador, Suriname, Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Polen, Saudi-Arabie, Jemen, Palestina, Zuid-Afrika, Namibië and Tanzania.
André heeft ruim 200 artikelen en 22 boeken op zijn naam staan op het gebied van prestatie-management, high performance organizations en organisatieverbetering, waaronder Maak van je bedrijf een toporganisatie! De vijf pijlers voor het creëren van een high performance organisatie (Van Duuren Management, 2008), Strategic Performance Management, a Managerial and Behavioural Approach (Palgrave MacMillan, 2007), Beyond Beyond Budgeting (met prof. Tom Groot, Kluwer, 2007), De financiële manager van de 21ste eeuw (Kluwer, 2006), De resultaatgerichte overheid, op weg naar de prestatie¬gedreven overheids¬organisatie (met mr. Leo Kerklaan, SDU, 2004), Beyond budgeting, het praktische alternatief voor budgetteren (Kluwer, 2004), Prestatiegericht Gedrag (Kluwer, juni 2003), Ontwikkelingen en Trends in de Financiële Functie (Kluwer, 2003), Quest for Balance (John Wiley & Sons, 2002), Power of Performance Management (John Wiley & Sons, 2001), Meten Moet! (Kluwer, 1998) en Cijfers zeggen niet alles (Kluwer, 1996). Zijn artikelen zijn te vinden op www.hpocenter.nl.

Over het Center for Organizational Performance (HPO Center):
Het HPO Center is een kennis en research instituut voor organisatieanalyse en -verbetering.
Het HPO Center helpt organisaties hun resultaten (klant- en medewerkertevredenheid, innovatiekracht, financiën, etc.) significant te verbeteren. Het Center biedt organisaties, op basis van toonaangevend onderzoek, praktische instrumenten om een High Performance organisatie (HPO) te worden en te blijven.
Met input van de deelnemers aan de eerste HPO Netwerken (o.a. Randstad, ABN Amro Bank, Wageningen Universiteit & Research, Unilever, Shell Downstream, Philips Lighting, Ernst & Young, IKEA, Corus, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en Dactylo) heeft het Center de resultaten van het onderzoek van André de Waal bruikbaar gemaakt voor profit en non-profit organisaties en overheden.