Vereniging Milieudefensie
Verantwoord aanbod supermarkten stijgt
Amsterdam/Utrecht, 5 november 2009 - Supermarktketen Plus heeft de
meeste biologische producten, terwijl Jumbo koploper is in Fair Trade.
Uit de jaarlijkse EKO-tellingen van Milieudefensie en Solidaridad
blijkt dat het aanbod van biologische en fairtrade producten in de
supermarkten in 2009 is gestegen. De Plus aan de Arnhemseweg in
Amersfoort ontvangt vanochtend de EKO-Award 2009. De Fair Trade-Award
wordt vanmiddag uitgereikt in de Jumbo aan de Beren in Groningen.
Gemiddeld liggen er nu 78 biologische producten in de Nederlandse
supermarkt. Na dalingen in 2005 en 2006 is het aanbod hiermee op het
hoogste punt ooit beland. Het aanbod fairtrade producten in de
Nederlandse supermarkten stijgt dit jaar van negen naar vijftien
producten, een spectaculaire stijging van bijna 70%.
Met gemiddeld 175 biologische producten per filiaal is Plus net als de
drie voorgaande jaren de best presterende keten. Het aanbod van Plus
is wel zestien producten gedaald in vergelijking met vorig jaar. Jumbo
houdt met 164 producten de tweede plaats vast. Het aanbod biologische
producten van Super de Boer is spectaculair gestegen naar 162
producten en heeft hiermee Albert Heijn uit de top drie gezet. De
keten heeft gemiddeld 63 producten meer in de schappen dan vorig jaar.
Jumbo scoort voor het vierde jaar op rij het beste met fairtrade
producten. Gemiddeld heeft de keten 48 'eerlijke' producten in de
schappen, twaalf producten meer dan vorig jaar. Plus staat op de
tweede plaats met 26 fairtrade producten en Super de Boer op de derde
plaats met 25 fairtrade producten. Ook hier staat Albert Heijn,
ondanks de invoer van hun puur&eerlijk assortiment, niet meer in de
top drie.
Biologische producten zijn met respect voor dier en milieu
geproduceerd en zijn bovendien smakelijk en gezond. De boer krijgt een
eerlijke prijs en er wordt géén gebruik gemaakt van landbouwgif,
kunstmest en gentech. Fairtrade producten zijn onder eerlijke
voorwaarden gekocht in ontwikkelingslanden. Onderzoek naar de impact
van twintig jaar Fair Trade laat zien dat de levensstandaard van
boeren verbetert door investeringen in hun bedrijf en
leefomstandigheden.
Milieudefensie en Solidaridad zijn tevreden over de trend die uit het
onderzoek blijkt, maar zien nog veel meer kansen voor het vergroten
van het duurzame assortiment. Recent marktonderzoek van Solidaridad en
GfK panelservices, de Duurzame Consumptie Monitor, bevestigt dit
beeld.