SGP
SGP wil daden tegen geweldgames
Pak gewelddadige games nu eindelijk eens aan. Dat is de oproep van
SGP-kamerlid Van der Staaij aan minister Hirsch Ballin van Justitie.
De SGP'er doet zijn oproep omdat blijkt dat de weg van zelfregulering
doodloopt. Twee jaar geleden nam de Tweede Kamer de motie-Van der
Staaij aan. In die motie wordt uitgesproken dat gewelddadige games,
net als in andere landen, moeten worden verboden als de sector zelf
het er bij laat zitten.
In de bijdrage aan de Justitiebegroting ging Van der Staaij verder in
op het mislukte beleid op het gebied van prostitutie, actieve
euthanasie op pasgeborenen en de uitzetting van christenen naar Iran,
een land waar nota bene net is beslist dat op geloofsafval de
doodstraf staat.
---
Begroting Justitie 2010
C.G. van der Staaij
4 november 2009
Voorzitter,
Elk jaar is het weer een strijd om binnen enkele minuten recht te doen
aan de veelheid van themaâs die aan bod komen in de Begroting. Enkele
themaâs vragen hierbij onze bijzondere aandacht met als doel een
rechtvaardig, moreel verantwoord en adequaat optreden.
Drugs, alcohol en gokken
Bij de bestrijding van criminaliteit moeten we niet alleen kijken naar
de symptomen, maar ook naar de omstandigheden waaronder een misdrijf
werd gepleegd. De samenhang tussen criminaliteit en alcohol wordt nu
onderzocht en tevens wordt vastgelegd of er alcohol in het spel was
bij een misdrijf. Maar wanneer horen we meer hoe dit gebruik
meegewogen wordt als strafverzwarende omstandigheid?
De registratie van drugs blijft achter, omdat het verband niet
duidelijk genoeg zou zijn. Door de vrijwilligheid bij de pilots kon
men ook weigeren. Waarom wordt dit niet verder onderzocht?
Drugsgebruik moet niet alleen bij uitgaansgeweld en voetbalvandalisme
meewegen, maar bij elke vorm van geweld of vandalisme.
Schadelijke beelden
Het is een goede zaak dat artikel 240a WvSr over het vertonen van
schadelijke beelden aan minderjarigen weer uit het stof wordt gehaald.
Tegelijk wordt aangekondigd dat er voorlopig geen boetes opgelegd
worden. Juist wanneer we jongeren niet onnodig willen confronteren met
geweld, moeten we actief optreden tegen gewelddadige games. Twee jaar
geleden heb ik hierover een motie ingediend. Tot nu toe is het beleid
via de weg van zelfregulering niet succesvol. Slechts 14 procent van
de bedrijven maakt gebruik van Kijkwijzer. Wil de minister alsnog
streefpercentages stellen voor 1 januari 2010 en 2011 als
tussenstappen op weg naar de ambitieuze 70 procent? Ook willen we
graag uitvoering van de toezegging dat er onderzoek plaatsvindt naar
een wettelijk verbod op het verspreiden van gewelddadig
beeldmateriaal.
Levensbeëindiging
De minister ging onlangs wel erg gemakkelijk voorbij aan de VN-kritiek
op de euthanasiepraktijk. Wat is nu precies zijn inhoudelijke bezwaar
tegen een rechterlijke toets vooraf of achteraf om te waarborgen dat
iemand daadwerkelijk vrijwillig een keuze voor levensbeëindiging
maakt? Het gekunstelde bezwaar dat het regeerakkoord het niet toelaat,
klinkt niet geloofwaardig. Het recht op leven vraagt om een betere
motivering.
Daar komt nog bij dat ook levensbeëindiging van pasgeborenen met een
ernstige afwijking doorgaat, zonder dat de toetsingscommissie daaraan
in de praktijk te pas komt. Wat gaat de minister doen om artsen te
dwingen dergelijke situaties te melden?
âSchone schijnâ
Het rapport âSchone schijnâ liet vorig jaar al zien dat het
Nederlandse prostitutiebeleid niet werkt. Deze maand komt het
wetsvoorstel regulering prostitutie naar de Kamer. Een fundamenteel
debat hierover is nodig: daarbij moet ook de handhaving intensiever
worden en tevens meer aandacht voor uitstapprogrammaâs.
De Rapporteur Mensenhandel vroeg vorige week aandacht voor de positie
van slachtoffers van mensenhandel, omdat er nog geen duidelijkheid is
over de financiering van de hulp en bescherming. Wat gaat de minister
hieraan doen? Is hij van plan om de strafmaat bij de rechtbanken te
uniformeren? Gezien tegen de achtergrond van de aanhoudingen door de
FBI in het kader van kinderprostitutie is intensieve samenwerking met
Europese en Amerikaanse opsporingsdiensten noodzakelijk.
Ex-gedetineerden
Naast strenge straffen is een persoonsgerichte benadering en goede
begeleiding gewenst. Anders is het risico groot dat hij weer in
dezelfde fout vervalt. Veel organisaties doen goed werk op dit
terrein. Wel merkten wij dat het bedrag dat destijds door de Kamer
voor ex-gedetineerden is vrijgemaakt, rigide wordt toegepast.
Stichting Door liep hier onlangs hard tegenaan toen een project voor
mensen met een intensieve hulpvraag niet gesubsidieerd werd. Waarom
houdt de staatssecretaris zo strak aan het maximum vast? Graag een
positieve bejegening van dit project.
Hier komt nog bij dat wij de indruk hebben dat het geld niet alleen
gebruikt wordt voor mensen er vrijwillig voor kiezen, maar ook voor
hen voor wie het onderdeel van de straf is. Klopt die aanname?
We danken de staatssecretaris voor de brief over
vrijwilligersorganisaties als uitvoering van de toezegging aan onze
fractie vorig jaar. Hopelijk bevat de vervolgbrief concrete handvaten
voor landelijk beleid gericht op de toekomst. Kan daarin ook aandacht
gegeven worden aan de indirecte kosten?
Asiel en IND
De SGP-fractie maakt zich grote zorgen over het uitzetten van tot het
christendom bekeerde asielzoekers naar Iran. Het is zeer de vraag of
het huidige beleid genoeg recht doet aan de ernstige bedreigingen voor
deze groep. We krijgen signalen dat christenen die zijn uitgezet
daadwerkelijk te maken hebben gekregen met werkkampen en mishandeling.
Daarbij komt dat in Iran inmiddels een strafwet is aangenomen die de
doodstraf stelt op geloofsafval. De definitieve bewoordingen zijn
weliswaar nog niet bekend, maar de strekking is helder. Welke
beleidsconsequenties trekt de staatssecretaris hieruit? Kan zij
eveneens bevestigen dat onder de vrijheid van godsdienst ook het
belijden begrepen is, zoals in het verleden is erkend? De SGP-fractie
verzoekt een grondige heroverweging van het beleid, waarin in ieder
geval deze elementen een plaats hebben.
Bij indiensttreding kunnen ambtenaren van de IND ook een islamitische
eed afleggen. Dit is in strijd met het antwoord op onze schriftelijke
vragen. Hoe gaat de regering bereiken dat elke dienst zich aan de wet
houdt?
Sneller recht doen
Veel processen duren langer dan de termijn die ervoor staat. Het is
opvallend dat er nu pas een onderzoek plaatsvindt hoeveel âplankzakenâ
er zijn. Snelrecht moet geen voorrecht worden voor mensen die het te
bont maken, maar het is een plicht voor de overheid om snel recht te
spreken voor iedere burger.
Het opnemen van een aangifte door de politie is een wettelijke plicht.
Waarop is de ruimte gebaseerd dat er politiekorpsen zijn die mensen de
deur wijzen? Wordt er al een selectie gemaakt op basis van
verwachtingen die men heeft of het Openbaar Ministerie onderzoek zal
gaan doen?
Gelukkig heeft de minister een goede stap gezet door de termijn voor
een beslissing op beklag te stellen op zes maanden. Bij vervolging
geeft de wet als enige norm voor de officier van justitie dat hij zo
spoedig mogelijk ertoe overgaat. Wel kan de beslissing uitgesteld
worden, maar dat veronderstelt dat duidelijk is wanneer de normale
termijn afloopt. Te gemakkelijk wordt een beroep gedaan op de
complexiteit van een kwestie. De termijn loopt regelmatig op tot
enkele jaren. Wil de minister hiervoor een concrete termijn van
bijvoorbeeld een jaar in de wet opnemen?
Het recht moet ook toegankelijk zijn voor minder draagkrachtigen. Het
lagere griffierecht biedt enige uitkomst. Omdat zij het vaak
rechtstreeks laten betalen via de bijzondere bijstand, duurt het te
lang. Niet-ontvankelijkheid is het gevolg. Hiervoor zou een praktische
oplossing gezocht moeten worden.
Tenslotte nog een vraag over het betalen van verkeersboetes door Polen
die te hard of door rood rijden. Is het waar dat Polen geen centrale
registratie van kentekens kent? Welke maatregelen neemt de regering om
ook ten aanzien van deze groep de wet te handhaven?