SGP



SGP wil daden tegen geweldgames

Pak gewelddadige games nu eindelijk eens aan. Dat is de oproep van SGP-kamerlid Van der Staaij aan minister Hirsch Ballin van Justitie. De SGP'er doet zijn oproep omdat blijkt dat de weg van zelfregulering doodloopt. Twee jaar geleden nam de Tweede Kamer de motie-Van der Staaij aan. In die motie wordt uitgesproken dat gewelddadige games, net als in andere landen, moeten worden verboden als de sector zelf het er bij laat zitten.
In de bijdrage aan de Justitiebegroting ging Van der Staaij verder in op het mislukte beleid op het gebied van prostitutie, actieve euthanasie op pasgeborenen en de uitzetting van christenen naar Iran, een land waar nota bene net is beslist dat op geloofsafval de doodstraf staat.

---

Begroting Justitie 2010
C.G. van der Staaij
4 november 2009

Voorzitter,
Elk jaar is het weer een strijd om binnen enkele minuten recht te doen aan de veelheid van themaâs die aan bod komen in de Begroting. Enkele themaâs vragen hierbij onze bijzondere aandacht met als doel een rechtvaardig, moreel verantwoord en adequaat optreden.

Drugs, alcohol en gokken
Bij de bestrijding van criminaliteit moeten we niet alleen kijken naar de symptomen, maar ook naar de omstandigheden waaronder een misdrijf werd gepleegd. De samenhang tussen criminaliteit en alcohol wordt nu onderzocht en tevens wordt vastgelegd of er alcohol in het spel was bij een misdrijf. Maar wanneer horen we meer hoe dit gebruik meegewogen wordt als strafverzwarende omstandigheid?

De registratie van drugs blijft achter, omdat het verband niet duidelijk genoeg zou zijn. Door de vrijwilligheid bij de pilots kon men ook weigeren. Waarom wordt dit niet verder onderzocht? Drugsgebruik moet niet alleen bij uitgaansgeweld en voetbalvandalisme meewegen, maar bij elke vorm van geweld of vandalisme.

Schadelijke beelden
Het is een goede zaak dat artikel 240a WvSr over het vertonen van schadelijke beelden aan minderjarigen weer uit het stof wordt gehaald. Tegelijk wordt aangekondigd dat er voorlopig geen boetes opgelegd worden. Juist wanneer we jongeren niet onnodig willen confronteren met geweld, moeten we actief optreden tegen gewelddadige games. Twee jaar geleden heb ik hierover een motie ingediend. Tot nu toe is het beleid via de weg van zelfregulering niet succesvol. Slechts 14 procent van de bedrijven maakt gebruik van Kijkwijzer. Wil de minister alsnog streefpercentages stellen voor 1 januari 2010 en 2011 als tussenstappen op weg naar de ambitieuze 70 procent? Ook willen we graag uitvoering van de toezegging dat er onderzoek plaatsvindt naar een wettelijk verbod op het verspreiden van gewelddadig beeldmateriaal.

Levensbeëindiging
De minister ging onlangs wel erg gemakkelijk voorbij aan de VN-kritiek op de euthanasiepraktijk. Wat is nu precies zijn inhoudelijke bezwaar tegen een rechterlijke toets vooraf of achteraf om te waarborgen dat iemand daadwerkelijk vrijwillig een keuze voor levensbeëindiging maakt? Het gekunstelde bezwaar dat het regeerakkoord het niet toelaat, klinkt niet geloofwaardig. Het recht op leven vraagt om een betere motivering.
Daar komt nog bij dat ook levensbeëindiging van pasgeborenen met een ernstige afwijking doorgaat, zonder dat de toetsingscommissie daaraan in de praktijk te pas komt. Wat gaat de minister doen om artsen te dwingen dergelijke situaties te melden?

âSchone schijnâ
Het rapport âSchone schijnâ liet vorig jaar al zien dat het Nederlandse prostitutiebeleid niet werkt. Deze maand komt het wetsvoorstel regulering prostitutie naar de Kamer. Een fundamenteel debat hierover is nodig: daarbij moet ook de handhaving intensiever worden en tevens meer aandacht voor uitstapprogrammaâs.

De Rapporteur Mensenhandel vroeg vorige week aandacht voor de positie van slachtoffers van mensenhandel, omdat er nog geen duidelijkheid is over de financiering van de hulp en bescherming. Wat gaat de minister hieraan doen? Is hij van plan om de strafmaat bij de rechtbanken te uniformeren? Gezien tegen de achtergrond van de aanhoudingen door de FBI in het kader van kinderprostitutie is intensieve samenwerking met Europese en Amerikaanse opsporingsdiensten noodzakelijk.

Ex-gedetineerden
Naast strenge straffen is een persoonsgerichte benadering en goede begeleiding gewenst. Anders is het risico groot dat hij weer in dezelfde fout vervalt. Veel organisaties doen goed werk op dit terrein. Wel merkten wij dat het bedrag dat destijds door de Kamer voor ex-gedetineerden is vrijgemaakt, rigide wordt toegepast. Stichting Door liep hier onlangs hard tegenaan toen een project voor mensen met een intensieve hulpvraag niet gesubsidieerd werd. Waarom houdt de staatssecretaris zo strak aan het maximum vast? Graag een positieve bejegening van dit project.
Hier komt nog bij dat wij de indruk hebben dat het geld niet alleen gebruikt wordt voor mensen er vrijwillig voor kiezen, maar ook voor hen voor wie het onderdeel van de straf is. Klopt die aanname?

We danken de staatssecretaris voor de brief over vrijwilligersorganisaties als uitvoering van de toezegging aan onze fractie vorig jaar. Hopelijk bevat de vervolgbrief concrete handvaten voor landelijk beleid gericht op de toekomst. Kan daarin ook aandacht gegeven worden aan de indirecte kosten?

Asiel en IND
De SGP-fractie maakt zich grote zorgen over het uitzetten van tot het christendom bekeerde asielzoekers naar Iran. Het is zeer de vraag of het huidige beleid genoeg recht doet aan de ernstige bedreigingen voor deze groep. We krijgen signalen dat christenen die zijn uitgezet daadwerkelijk te maken hebben gekregen met werkkampen en mishandeling. Daarbij komt dat in Iran inmiddels een strafwet is aangenomen die de doodstraf stelt op geloofsafval. De definitieve bewoordingen zijn weliswaar nog niet bekend, maar de strekking is helder. Welke beleidsconsequenties trekt de staatssecretaris hieruit? Kan zij eveneens bevestigen dat onder de vrijheid van godsdienst ook het belijden begrepen is, zoals in het verleden is erkend? De SGP-fractie verzoekt een grondige heroverweging van het beleid, waarin in ieder geval deze elementen een plaats hebben.

Bij indiensttreding kunnen ambtenaren van de IND ook een islamitische eed afleggen. Dit is in strijd met het antwoord op onze schriftelijke vragen. Hoe gaat de regering bereiken dat elke dienst zich aan de wet houdt?

Sneller recht doen
Veel processen duren langer dan de termijn die ervoor staat. Het is opvallend dat er nu pas een onderzoek plaatsvindt hoeveel âplankzakenâ er zijn. Snelrecht moet geen voorrecht worden voor mensen die het te bont maken, maar het is een plicht voor de overheid om snel recht te spreken voor iedere burger.

Het opnemen van een aangifte door de politie is een wettelijke plicht. Waarop is de ruimte gebaseerd dat er politiekorpsen zijn die mensen de deur wijzen? Wordt er al een selectie gemaakt op basis van verwachtingen die men heeft of het Openbaar Ministerie onderzoek zal gaan doen?

Gelukkig heeft de minister een goede stap gezet door de termijn voor een beslissing op beklag te stellen op zes maanden. Bij vervolging geeft de wet als enige norm voor de officier van justitie dat hij zo spoedig mogelijk ertoe overgaat. Wel kan de beslissing uitgesteld worden, maar dat veronderstelt dat duidelijk is wanneer de normale termijn afloopt. Te gemakkelijk wordt een beroep gedaan op de complexiteit van een kwestie. De termijn loopt regelmatig op tot enkele jaren. Wil de minister hiervoor een concrete termijn van bijvoorbeeld een jaar in de wet opnemen?

Het recht moet ook toegankelijk zijn voor minder draagkrachtigen. Het lagere griffierecht biedt enige uitkomst. Omdat zij het vaak rechtstreeks laten betalen via de bijzondere bijstand, duurt het te lang. Niet-ontvankelijkheid is het gevolg. Hiervoor zou een praktische oplossing gezocht moeten worden.

Tenslotte nog een vraag over het betalen van verkeersboetes door Polen die te hard of door rood rijden. Is het waar dat Polen geen centrale registratie van kentekens kent? Welke maatregelen neemt de regering om ook ten aanzien van deze groep de wet te handhaven?