Consumentenbond
---
5 november 2009
Afspraken UPC en Consumentenbond over afknijpen
Op aandringen van de Consumentenbond gaat UPC zijn klanten voortaan
beter informeren over het bewust beperken van downloadsnelheden, een
techniek die in de internetwereld bekend staat als `afknijpen'.
Het afknijpen speelde in augustus. Sindsdien heeft UPC het afknijpen
stapsgewijs verminderd. En op 15 september 2009 is de
internetaanbieder er geheel mee gestopt. Als UPC in de toekomst toch
weer start met afknijpen, dan komt er eerst een contractuele bepaling
waarin het afknijpbeleid wordt vastgelegd. Dat heeft de
Consumentenbond met UPC afgesproken. Daarnaast geeft UPC op zijn
website uitleg over het afknijpen van nieuwsgroepen en
`peer-to-peer-verkeer' (gebruikt voor het downloaden en uitwisselen
van films en muziek), zoals dat in augustus plaatsvond. De bond is
tevreden met deze toezeggingen en het dreigende kort geding is hiermee
van de baan. Wel blijft de bond van mening dat consumenten een
wettelijke reden hebben om - bij onaangekondigd afknijpen - hun
contract tussentijds op te zeggen. Dit aspect wordt momenteel
onderzocht door toezichthouder OPTA.
Regelgeving
Het ministerie van Economische Zaken organiseert op 5 november een
conferentie waarbij ook het onderwerp `afknijpen' aan bod komt. Uit
een recent rapport van Dialogic blijkt dat ongeveer 1 op de 3
consumenten te maken heeft met het bewust beperken van
downloadsnelheden, zonder dat ze daarover zijn geïnformeerd. De
Consumentenbond vindt dat aanbieders hun beleid onmiddellijk moeten
aanpassen en pleit op de conferentie voor regelgeving die providers
verplicht om duidelijkheid te verschaffen. Bedrijven die nu afknijpen,
moeten kiezen: ermee stoppen of klanten informeren.
---