Gemeente Lelystad

Lelystad doet mee aan promotiecampagne buitenlandse toeristen

Donderdag 5 november 2009

Lelystad doet mee aan een internationale promotiecampagne om buitenlandse toeristen te werven.

Initiatief van stadsregio Amsterdam

De campagne, die wordt gevoerd onder de titel "Amsterdam bezoeken, Holland zien", is een initiatief van de stadsregio Amsterdam, waarbij sinds kort ook Lelystad is aangesloten. Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken gaf woensdag 4 november 2009 het startsein voor de campagne, tezamen met vertegenwoordigers van de diverse deelnemende gemeenten in de regio Amsterdam. Wethouder Lodders vertegenwoordigde Lelystad.

In Lelystad ook veel te beleven

De 36 samenwerkende gemeenten in de stadsregio Amsterdam, hebben elkaar gevonden in het besef dat wie Amsterdam bezoekt, in de omgeving van de hoofdstad op heel veel gebieden ook veel kan zien en ondernemen. Dat geldt ook voor Lelystad. Vandaar dat het gemeentebestuur meedoet en meebetaalt aan de marketingcampagne 'Amsterdam bezoeken, Holland zien'. Lelystad steekt 20.000 euro in het nieuwe
project.

Grote kansen voor toerisme Lelystad

De grote toename van toerisme in Amsterdam (11 miljoen in 2007) heeft daar tot capaciteitsproblemen gelei. Dit kan op korte termijn ook de nationale groei van het toerisme beïnvloeden. Van daaruit is het initiatief ontstaan om samen met de regio een toeristisch product aan te bieden wat de groei van het toerisme kan opvangen. Die samenwerking biedt grote kansen voor de gemeenten rondom Amsterdam, waaronder Lelystad met zijn diverse attracties.

Plan voor nieuwe project

Er is een plan gemaakt voor het nieuwe toeristische project , waarvan de marketingcampagne een onderdeel is. Het ministerie van Economische Zaken draagt daaraan 2 miljoen euro. Staatssecretaris Heemskerk van EZ heeft dat bedrag 4 november symbolisch overhandigd bij de start van de campagne.

---