Gemeente Lelystad
Lelystad doet mee aan promotiecampagne buitenlandse toeristen
Donderdag 5 november 2009
Lelystad doet mee aan een internationale promotiecampagne om
buitenlandse toeristen te werven.
Initiatief van stadsregio Amsterdam
De campagne, die wordt gevoerd onder de titel "Amsterdam bezoeken,
Holland zien", is een initiatief van de stadsregio Amsterdam, waarbij
sinds kort ook Lelystad is aangesloten. Staatssecretaris Heemskerk van
Economische Zaken gaf woensdag 4 november 2009 het startsein voor de
campagne, tezamen met vertegenwoordigers van de diverse deelnemende
gemeenten in de regio Amsterdam. Wethouder Lodders
vertegenwoordigde Lelystad.
In Lelystad ook veel te beleven
De 36 samenwerkende gemeenten in de stadsregio Amsterdam, hebben
elkaar gevonden in het besef dat wie Amsterdam bezoekt, in de omgeving
van de hoofdstad op heel veel gebieden ook veel kan zien en
ondernemen. Dat geldt ook voor Lelystad. Vandaar dat het
gemeentebestuur meedoet en meebetaalt aan de marketingcampagne
'Amsterdam bezoeken, Holland zien'. Lelystad steekt 20.000 euro in het
nieuwe
project.
Grote kansen voor toerisme Lelystad
De grote toename van toerisme in Amsterdam (11 miljoen in 2007) heeft
daar tot capaciteitsproblemen gelei. Dit kan op korte termijn ook de
nationale groei van het toerisme beïnvloeden. Van daaruit is het
initiatief ontstaan om samen met de regio een toeristisch product aan
te bieden wat de groei van het toerisme kan opvangen. Die samenwerking
biedt grote kansen voor de gemeenten rondom Amsterdam, waaronder
Lelystad met zijn diverse attracties.
Plan voor nieuwe project
Er is een plan gemaakt voor het nieuwe toeristische project , waarvan
de marketingcampagne een onderdeel is. Het ministerie van Economische
Zaken draagt daaraan 2 miljoen euro. Staatssecretaris Heemskerk van EZ
heeft dat bedrag 4 november symbolisch overhandigd bij de start van
de campagne.
---