Integraal diagnose-instrument facilitaire dienstverlening op de markt

05/11/2009 12:18

Integron B.V.

Inteon en Integron ontwikkelden de 'Facilitaire Barometer'.

Nuenen/Rotterdam, 5 november 2009 - Eindelijk is er een integraal en samenhangend diagnose-instrument op de markt, waarmee organisaties in een korte tijd de effectiviteit en efficiency van hun facilitaire dienstverlening in kaart kunnen brengen. Inteon en Integron ontwikkelden de Facilitaire Barometer. Een instrument dat verder gaat dan de bestaande scanmethodes, die zich meestal beperken tot een financiële analyse. De Facilitaire Barometer is ontwikkeld op basis van de Balanced Scorecard. Vanuit 4 perspectieven én vanuit hun onderlinge samenhang, ontstaat een helder beeld van 'hoe de facilitaire vlag erbij hangt' en worden snel, concrete handvatten aangereikt voor optimalisatie en besparingen.

Na 16 maanden van ontwikkelen, een gevalideerd referentiekader en een aantal pilots, is dit instrument inmiddels gereed om voor meerdere branches gebruikt te worden. De reacties van gebruikers zijn erg positief en hebben al tot concrete resultaten geleid.

Integraal beeld

De Facilitaire Barometer is opgebouwd aan de hand van de Balanced Score Card theorie, die ook voor een evenwichtige besturing van de facilitaire bedrijfsvoering, uitstekende uitgangspunten biedt. De Facilitaire Barometer kent net als de BSC 4 perspectieven en benadrukt dat bij het besturen van een organisatie naar alle 4 de perspectieven aandacht uit moet gaan om op langere termijn succesvol te blijven.

Deze 4 perspectieven zijn:


- Het klantperspectief: hoe ervaart de klant de dienstverlening. In welke mate voelt hij zich goed gefaciliteerd?


- Het financiële perspectief: hoe zijn de financiële resultaten? Blijft men binnen budget? Maakt de organisatie de beoogde marges? Hoe marktconform opereert de facilitaire organisatie?


- Het interne perspectief: hoe zijn de facilitaire processen ingericht en hoe draagt dat bij aan een efficiënte bedrijfsvoering? Hoe blijft de facilitaire organisatie 'in control'?


- Het ontwikkelperspectief: in welke mate is de facilitaire organisatie bezig met haar eigen ontwikkeling/professionalisering en de ontwikkeling van haar dienstenpakket?

Eindresultaat

In een rapportage worden de concrete mogelijkheden aangereikt om direct te optimaliseren en daar waar mogelijk besparingen door te voeren. De mogelijkheden zijn verwoord voor elk van de 4 perspectieven én integraal. In een krachtig en tegelijkertijd compact adviesrapport, inclusief benchmarks.

Voor wie bedoeld?

De facilitaire barometers geeft bestuurders, directieleden, facilitair managers, controllers en financieel verantwoordelijken, een snel en samenhangend inzicht in het reilen en zeilen van hun facilitaire organisaties. Inclusief de klanttevredenheid en de 'toekomstbestendigheid'.

De Facilitaire Barometer is ontwikkeld voor:


- Kantoorhoudende organisaties: overheid (o.a. politie, provincie, waterschappen, gemeenten, profit (o.a. zakelijke dienstverlening, banken, verzekeraars, etc.)


- Zorg (Care & Cure)


- Onderwijs (ROC's en hoger onderwijs)

Ook voor aan andere doelgroepen kan maatwerk worden geleverd.

Over Inteon

Inteon is specialist op het gebied van het (in)richten, beheersen en verbeteren van facilitaire processen. Door consultancy, projectmanagement, interim-management en detachering. Waarbij alles is gericht op het realiseren van toegevoegde waarde, rendementsverbeteringen of kostenreductie. Door slimme oplossingen. Of het nu gaat om organisatievraagstukken, (her)huisvesting, werkplekinrichting, gastvrijheidsconcepten, risicobeheersing, schoonmaak of catering, logistiek, inkoop of aanbestedingen, Inteon heeft hiervoor de expertise in huis. En voor vraagstukken zoals zelf doen, uitbesteden of sàmen doen, bent u eveneens bij Inteon aan het goede adres.

Over Integron

Integron is deskundig op het gebied van tevredenheidsonderzoek onder klanten, medewerkers en interne klanten. Integron richt zich op prestaties, maar dan wel vanuit een informele organisatie, met een bijzondere teamspirit en op basis van intensieve samenwerking. Integron werkt voor talloze organisaties. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers, en MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Integron brengt jaarlijks een vijftal rapporten uit die gebaseerd zijn op landelijk onderzoek. De rapporten behandelen de staat van de medewerkers- en (interne) klanttevredenheid in Nederland.

Op www.facilitairebarometer.nl, vindt u meer informatie.





http://www.facilitairebarometer.nl/