VU medisch centrum

Sterk in de markt 'We moeten af van het kort-cyclische denken

5 november 2009

Marktwerking, een term die inmiddels veelvuldig valt binnen VUmc. Waar hebben we het dan eigenlijk over? Hoe belangrijk is het en wat merken wij er op de werkvloer van? In Tracer een serie over marktwerking. Zorgverzekeraar Agis hebben we al aan het woord gelaten. Nu Agis en Achmea zijn gefuseerd, is het de hoogste tijd om ook Achmea aan het woord te laten.

Illustratie: Lorenzo Maarten Akkerman is manager medisch-specialistische zorg bij Achmea. Hij is verantwoordelijk voor de inkoop van zorg bij onder andere ziekenhuizen en stuurt de accountmanagers aan, die bij de betreffende instellingen verantwoordelijk zijn voor de inkoop. Nu Agis en Achmea samen verder gaan, zijn ze de grootste zorgverzekeraar van Nederland. Het betekent ook dat zij beleidsmatig samen optrekken, wat over en weer tot het kunnen profiteren van elkaars sterkte punten leidt. Dit komt onder meer het kwaliteitsbeleid ten goede, waarmee Agis veel ervaring heeft opgedaan. Achmea legt weer andere accenten. "Wat wij willen stimuleren is dat mensen de zorgverzekeraar bellen, met de vraag waar zij het beste worden geholpen. Wij bepalen per regio voor negen aandoeningen één, twee of drie zorgaanbieders die de voorkeur hebben. Dat aantal is weer afhankelijk van het aantal aanbieders. De keuze is niet goed of slecht, maar goed of beter." Het is een doordacht model, beklemtoont Akkerman, waarin puur naar de kwaliteit van zorg wordt gekeken. Iedere zorgaanbieder kan meedoen aan de benchmark. Klanten krijgen hun eigen risico terug door advies in te winnen. Welke keuze zij uiteindelijk maken, weegt daarin niet mee. "De keuzevrijheid van de klant is een groot goed. Wij willen alleen stimuleren dat mensen ons om advies vragen. Ons streven op lange termijn is dat in 2020 de patiënt het meest vertrouwen heeft in zijn zorgverzekeraar als het gaat om vitaliteit en gezondheid."

Meerwaarde duidelijk maken
De Nederlandse Zorgautoriteit zei recentelijk dat zorgverzekeraars zich voor hun klanten niet genoeg onderscheiden van hun concurrenten. Nou is 70 procent van de verzekerden bij Achmea via een collectiviteitscontract verzekerd. Wat onderscheidt Achmea in haar dienstverlening van andere zorgverzekeringen? "Wij hebben al die collectiviteitscontracten over elkaar heen gelegd en gekeken naar welke zorg het meeste wordt genoten. Voor tien van de meest voorkomende aandoeningen hebben wij verbeterpunten gedefinieerd. Bij kanker kun je bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van een second opinion door een gespecialiseerd arts. En bij psychische klachten aan snellere toegang tot behandeling."
Akkerman erkent dat het niet alleen belangrijk is om je te onderscheiden, maar dat je dat ook aan je klanten moet vertellen. "We moeten laten zien waarom we dat doen en zo onze meerwaarde duidelijk maken."

Zorgzwaarte
Een groot verschil tussen perifere ziekenhuizen en UMC's is de patiëntenpopulatie die in een UMC over het algemeen zwaardere en specialistischer zorg nodig heeft. Zorgzwaarte speelt een rol in de kosten van de zorg. Achmea en Agis proberen deze zorgzwaarte concreter te maken door een gelijknamig project dat ze met acht ziekenhuizen zijn gestart. Met de uitkomsten moet het mogelijk worden om daar waar nodig, extra budget toe te kennen. Daarnaast is het belangrijk om te zien of processen efficiënter kunnen. Daarvoor heeft Achmea nu samen met twee ziekenhuizen een pilot lopen.
VUmc is al op eigen initiatief bezig met het doormeten van de zorgpaden, zo weet hij. "Je moet het altijd proberen beter te doen dan de concurrent. Dat geldt voor zowel zorgaanbieder als zorgverzekeraar." Maar vooral ook moeten zij samen in gesprek zijn. "Over wat we op de langere termijn willen en dus moeten we af van het kort-cyclische denken en doen." Zo ligt er nu al een contract met VUmc voor 2009/2010, voor twee jaar dus. "Maar eigenlijk moeten we steven naar een vijfjarenplan."

Ellen Kleverlaan
bron: Tracer