Oost-Nederland stelt eisen aan verplaatsen goederenvervoer
Eisen aan verplaatsen goederenvervoer
Het verplaatsen van grote goederenstromen, inclusief gevaarlijke
stoffen, naar bestaande spoortrajecten in het oosten van het land is
onacceptabel als minister Eurlings geen betere oplossing biedt voor
leefbaarheids- en veiligheidsproblemen voor inwoners van steden en
dorpen langs het spoor.
Dit hebben de provincies Gelderland en Overijssel, de Stadsregio
Arnhem Nijmegen, Regio Twente, Regio Stedendriehoek en de gemeenten
langs de IJssellijn en Twentelijn vandaag aan de minister laten weten
tijdens de presentatie van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).
In het PHS geeft het Kabinet aan het personenvervoer per spoor, met
name in de Randstad, te willen stimuleren. Om dat mogelijk te maken,
zal het goederenvervoer op het bestaande spoor aangepast moeten
worden. Daarom stelt het Kabinet voor omvangrijke goederenstromen te
verleggen naar bestaande spoortrajecten in het oosten van het land.
Evenredig
Oost-Nederland begrijpt dat de minister uit milieuoverwegingen én om
de verkeersdruk op de wegen te beperken het vervoer van goederen per
spoor verkiest boven het vervoer over de weg. De regionale overheden
willen ook hun bijdrage leveren om de groei van de nationale economie
mogelijk te maken. Dat dit met een evenredige verdeling van lusten en
lasten moet gebeuren, is voor de regionale overheden evident.
Oost-Nederland maakt zich echter grote zorgen over de nu voorliggende
uitwerking van het PHS. Vooral ook omdat dit slechts beperkte
mogelijkheden biedt voor de aanleg van nieuw spoor en de toename van
goederenvervoer naar het oosten dan over bestaand spoor moet
plaatsvinden.
Problemen
Oost-Nederland voorziet grote problemen voor het milieu en de veilige
leefomgeving van de inwoners van hun regio door het verleggen van de
goederenstromen. Hierdoor ontstaat blijvende geluid- en
trillingsoverlast, onveiligheid door het transport van grote stromen
gevaarlijke stoffen per spoor door stads- en dorpscentra, toenemende
barrièrewerking en ontwrichting van lokale bereikbaarheid en
toenemende onveiligheid op gelijkvloerse spoorwegovergangen. Daarnaast
zullen de regionale ambities voor het personenvervoer per spoor en
geplande lokale ruimtelijke ontwikkelingen in de knel komen.
Oost-Nederland staat met de zorg voor transport van gevaarlijke
stoffen over bestaand spoor en de beperkingen die voor grote
ruimtelijke investeringen zullen ontstaan, niet alleen. Samen met
Utrecht, Zuidvleugel en Metropoolregio Amsterdam stellen zij dat het
internationale vervoer van gevaarlijke stoffen tot aan de Duitse grens
via de Betuwelijn moet verlopen en zij willen de toezegging van de
minster dat recht wordt gedaan aan bestaande ruimtelijke
investeringsplannen.|
Klik hier voor meer informatie
Provincie Overijssel